Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?
From: kosmos <kosmos@upc.pl>
Date: Wed, 15 Jan 2020 09:02:11 +0100
W dniu 2020-01-14 o 22:55, radekp@konto.pl pisze:
Mon, 13 Jan 2020 11:46:33 +0100, w <5e1c4a89$0$540$65785112@news.neostrada.pl>,
kosmos <kosmos@upc.pl> napisał(-a):

Korzystałem z HWInfo, ale on tylko loguje temperatury, obciążenia,
obroty itp.; może i jest to pomocne, ale nie umiem za pomocą takich
logów nic ustalić.
Komputer pracuje na Windows 10 Pro 64 bit, procesor Xeon 3.7/3.9 GHz,
pamięć RAM 16 GB, karta graficzna GTX 1060 6 GB.

Gdyby nie to padanie na raty obstawiałbym zasilacz.

Jeżeli masz sprzęt na podmiankę, to podmieniaj po kolei.
A najpierw spróbowałbym przeczyścić styki, w szczególności od grafiki.
I najpierw ją bym podmienił. Zwłaszcza, że jak sugerujesz, dzieje się to tylko
w grach.

Co do zasilacza, to nie bardzo mam pomysł jak go zdiagnozować. Poza tym jeżeli nawet jest w nim jakaś awaria, to zasilanie - a przynajmniej jego część - nadal po "padzie" jest dostarczane, bo wentylatory szumią... A w kwestii padania przy grach - ten komputer służy mi głównie do grania (jak nie gram to korzystam najczęściej z laptopa), stąd i prawdopodobieństwo zwisu właśnie przy graniu jest po prostu wyższe... Jak wspomniałem, raz mi się wykrzaczył przy filmie z YouTube, gdzie grafika pewnie działała pod niewielkim obciążeniem.

Po wcześniejszych sugestiach pobrałem program Furmark oraz jakieś narzędzie obciążające procesor od Intela (Prime95 nie udało mi się odpalić) - przez 2 godziny komputer kotłował z obciążeniem bliskim lub równym 100% zarówno na karcie graficznej jaki i na procesorze. I nic - nie zawiesił się, a temperatury cały czas były w dopuszczalnych zakresach. Do tego kilka cykli w Memtest i też żadnych niepokojących sygnałów.

Do tej pory zakładałem, że problem jest natury sprzętowej, ale teraz zaczynam podejrzewać, że być może faktycznie coś jest nie tak z softem. Tylko tu już w ogóle nie mam pomysłu jak to przetestować - Windowsa 10 mam zainstalowanego "czystego", z ISO ze strony MS, jakichś szczególnych programów w tle nie mam, sterowniki do karty graficznej były różne w międzyczasie... Instalowanie np. Windows 7 jest możliwe (mam klucz), ale nie do końca chcę to robić - i tak docelowo będę korzystał z Windows 10, więc nawet gdyby na wcześniejszej wersji systemu wszytko działało bez zawieszek, to nadal mnie to nie urządza.

Coś mi się wydaje, że zagadka pozostanie nierozwiązana.