Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"?
From: kosmos <kosmos@upc.pl>
Date: Mon, 13 Jan 2020 11:46:33 +0100
Cześć,
mam komputer stacjonarny Dell 3610, który od czasu do czasu bez wyraźnego powodu się zawiesza. Wygląda to tak, że np. sobie w coś gram i nagle ekran gaśnie, przez chwilę jeszcze słychać dźwięk (muzyka w grze), potem i to cichnie, i następuje "zwis" - komputer nie reaguje na wciskanie klawiatury (Alt+Tab, Alt+F4, Ctrl+Alt+Del, Ctrl+Alt+Esc). Maszyna dalej pracuje, słychać wentylatory. Po przytrzymaniu przycisku zasilania (aż komputer się wyłączy) i ponownym włączeniu wszystko uruchamia się normalnie, nie ma komunikatów o błędach (tylko Chrome się skarży, że nie został prawidłowo zamknięty i pyta, czy przywrócić przeglądane strony). Po pierwszych paru razach zacząłem podejrzewać przegrzanie (wentylacja w obudowie jest standardowa, fabryczna), ale - choć tego nadal nie wykluczam - jestem skłonny rozważyć inne przyczyny, ponieważ zdarzyły mi się pady także w sytuacji, gdy komputer nie był mocno obciążany (odpalona przeglądarka Chrome i film na YouTube). Po tym wstępie chciałbym prosić o podpowiedź - w jaki sposób mogę we własnym zakresie zidentyfikować przyczynę takich zawieszeń? Może jakiś soft z logowaniem pracy podzespołów, który na bieżąco sprawdza, czy wszystkie elementy komputera działają prawidłowo? A może jakiś wszechstronny test obciążeniowy (3D Mark - jakaś niezbyt aktualna wersja - przeprowadza procedury testowe bez większych problemów, komputer się na nich nie zawiesza, ale to mi niestety nic nie daje)? Korzystałem z HWInfo, ale on tylko loguje temperatury, obciążenia, obroty itp.; może i jest to pomocne, ale nie umiem za pomocą takich logów nic ustalić. Komputer pracuje na Windows 10 Pro 64 bit, procesor Xeon 3.7/3.9 GHz, pamięć RAM 16 GB, karta graficzna GTX 1060 6 GB.