Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] odzyskanie danych z uszkodzonego SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] odzyskanie danych z uszkodzonego SSD
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Thu, 28 Nov 2019 06:05:01 +0100

<goo-mlyny@ciach.net> f96d245a-9f79-4e75-bf3b-506bbc750492@googlegroups.com

: Widziałem taki, gdzie tylko soft był używany.

Jakoś trzeba dodrutować się do kości...
Sam soft nie wystarczy...

: Nie znalazłem wersji testowej a sam program to o ile
: pamiętam ok. 3000$ - do zabawy i eksperymentów za drogo.

Ćwierć wieku temu niemal nikt nie kupował... ;)
Nagle widza złodziejska zniknęła?...

Pytam, aby mieć pojęcie o awaryjności SSD, nie po to, by pomóc w odzysku
tych danych, bo IMO na nic tu zda się jakakolwiek wiedza Grupowiczów...
Tu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt i specjalistyczna wiedza.

: Na razie słabo to wygląda - przez ostatnie 3-4 lata
: zainstalowałem może ok.10 SSD, połowa się zepsuła.

Czyli aż połowa jest nadal sprawna! ;)

Koszt odzysku na pewno nie jest makabrycznie wysoki, ale dla Grupowicza
trzymającego na dysku zwykle pornole z Jutuby raczej każdy wydatek jest
zbyt duży w zestawieniu z wartością straconych danych... ;)

: Te dane nie są cenne (a cenne są na backupie),

Tym różnią się cenne od bezwartościowych -- cenne są na bakapach! ;)

: raczej chciałem się czegoś dowiedzieć i może zaoszczędzić
: trochę czasu z ponowną instalacją i konfiguracją wszystkiego.

IMO taniej bakapować...

: Oczywiście - ale jak kilka dni temu padł klasyczny HDD to po dobie
: ddrescue odzyskał wszystko i po włożeniu nowego dysku do komputera
: wszystko jest OK. A z tych SSD nie mogę odczytać nic. W dodatku popsuły
: się z sekundy na sekundę. Jeden w moim własnym komputerze, działał,
: nagle coś mignęło i już nie działał. Nic wcześniej nie zwiastowało awarii.

Za 25 lat przeciętne Dziecię Neostrady odzyska 99,99% danych z padniętych
SSD... Sprzęt będzie tak tani, że niejedna osoba po jednorazowym użyciu
zapomni, gdzie odłożyła... Soft będzie za freeko legalnie...

: nie znam, orientacyjnie dyski mogą mieć 2-3 lata,
: pracowały w przeciętnie używanych komputerach biurowych

WXP, W7, W10, Linux?...

: W10, Office - w przypadku mojego dysku tylko aplikacje
: i system były na SSD, reszta na drugim HDD

Taki emulator można ukraść lub ,,pożyczyć'' od zaprzyjaźnionego
odzyskiwacza, ale i co z tego? -- skoro do flaszek trzeba wlutować
się mechanicznie miedzią i cyną... ;)

: Jak pisałem - widziałem odzyskiwanie tylko za pomocą oprogramowania - np.
: coś takiego: https://www.youtube.com/watch?v=EQKaokEgqiM

Oglądałeś filmy -- wiesz, jak jest...
Do tego lutowania trzeba jeszcze wiedzy -- jak rozbierać taki dysk i gdzie
lutować... ;)

: Z lutowaniem nie mam problemu, za to czasu na to bym nie poświęcił.

: 1000zł za odzyskanie takiego dysku też nie. Bardziej ciekawi mnie
: zagadnienie, bo może kiedyś trafi się uszkodzony SSD z cennymi
: danymi i wtedy warto wiedzieć, co można ew. samemu osiągnąć.

IMO bardzo dużo, ale trzeba mieć wiedzę...
Ja tej wiedzy nie mam i mieć nie chcę!

IMO trzeba szukać laptpów z kilkoma slotami M.2, kopiować na HDD i chmurzyć...

Pierwszy lepszy:

  https://www.ceneo.pl/43233185 170 pln, ale nie piszą, jakie FiuFiu...

IMO g -- bo ponoć dociąga do 3 MB/s...

Ważne dane IMO nie zajmują wiele miejsca -- to nie pornole z Jutuby...
Można bakapować nawet na garść mikroSD...

Całe systemowe partycje? -- na HDD dużych pojemności...
Mając kilka M.2 -- wrzucić systemówki na każdy z dysków...

Za jakiś czas być może będą powszechne macierze, w których padnięcie
dowolnego (ale tylko jednego) dysku macierzy nie sprawi utraty danych...
Roztropni natychmiast po takim padzie wymienią dysk na nowy i spokojnie
dociągną całość...

SSD IMO będą taniały w zastraszającym tempie: macierze dające
z nadmiarowością/redundancją 10 TB będą w cenie dzisiejszych
terabajtowych HDD; transfery wzrosną wielokrotnie; czas dostępu
spadnie o dwa rzędy wielkości... -- wszystko to, zanim wejdziemy
w 3 dekadę XXI wieku...

Przy okazji samochód z napędem spalinowym będzie niedostępny... ;)

Zaś domy (budowane przez roboty) będą tak tanie, że w normalnej
gospodarce rok pracy robola starczy na kupno małego domu czy
mieszkania...

Oby tej sielanki nie przerwała pani ;) wojenka...
  https://www.youtube.com/watch?v=JIm36yh7h5c

--