Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] pecet na poddaszu vs temperatura

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] pecet na poddaszu vs temperatura
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Fri, 05 Apr 2019 00:22:28 GMT
On 2019-04-04, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

> Skąd wziąłeś tę wiedzę?

No linka dałem. Oglądałeś pewnie. Sporo jest takich wyników.

> Nawet do odczytów laboratoryjnych mrozi się dyski. Dopóki łożyska mają
> smarowanie, to im zimniej tym lepiej - tak czytałem i takie informacje
> otrzymywałem na różnych spotkaniach technicznych w ciągu ostatnich 30 lat.

Myślę, że to może nie wystarczyć. Dodatkowo robimy założenie, że to
smarowanie jest na to obliczone.

> Tak głośno myślę:
> Dyski MFM miały otwartą obudowę z filcowym filtrem powietrza. Dyski RLL
> już raczej bywały zaklejone.
> Kilka lat temu pojawiły się dyski wypełnianie lekkim gazem (helem?).
> Od strony konstrukcyjnej - pierwsze dyski miały ramię prowadzone po
> listwie, wymagały przed wyłączeniem polecenia PARK. Późniejsze już miały
> ramię pływające, chodzące na poduszce powietrznej. Nadal nie widzę
> korelacji ze zbyt niską temperaturą.

Poza smarowaiem (poslizgiem)? Zmiany gęstości gazu i związana z tym inna
dynamika przepływów i dla głowicy i samych talerzy dysków? No ekspertem
nie jestm w najmniejszym stopniu, ale jakiejś korelacji bym się
spodziewał. Nb. wydaje mi się, że 20C to dla dysku raczej warunki mało
rzeczywiste. Ile musiałoby byc na zewnątrz?

--
Marcin