Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] kupiłech bluray

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] kupiłech bluray
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Mon, 05 Feb 2018 00:14:22 GMT
On 2018-02-04, Roman Tyczka <noemail@because.no> wrote:
> A orientujesz się jak z trwałością nagranych danych? Czy to podobny level
> do DVD czy lepiej/gorzej? Bo jeśli płyty są rzeczywiście w końcu tanie to
> może ma to sens...

Teoretycznie są bardziej odporne mechanicznie (mają dodatkową powłokę),
takoż te standardowe sa oparte na warstwach "metalicznych", które są
duzo bardziej odpowrne np. na promieniowanie (światło).

Jest jeszcze typ na organicznych barwnikach, nazywa się LTH jest zwykle
tańszy.

Teraz z mojego doświadczenia (parę lat), jeśli płyty BD będa przechowywane
w dobrych warunkach to mają lepszą trwałość niż standardowe DVD. Te
standardowe przynajmniej.

Natomiast w normlanym uzytkowaniu, BD mają jakość nieporównywalnie
gorsza. Wynika to najprawdopodobniej z samej gęstości zapisu.

Objawia się to w taki sposób, że DVD, które jest naprawdę mocno
porysowane (kategoria: dziecko, podłoga), dalej da się w pełni odczytać,
natomiast w przypadku BD, wystarczy mała, maciupeńka ryska i koniec. To
są przynajmniej moje wnioski z procesu archiwizacji domowej płytoteki.

--
Marcin