Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.
From: JaNus <bez@adresu>
Date: Sun, 3 Sep 2017 08:57:24 +0200
Od gniazdka do komputera prąd płynie dwoma drutami.

U mnie płynie... trzema! Ale...

Jeśli natomiast pomiędzy tymi dwoma drutami a masą kompa wzrośnie napięcie (tzw. wspólne)

 ... ale te moje 3 przewody to tak naprawdę 2 "(p)odejścia", bo dom
przedwojenny, instalacja el. - też, i wszędzie, gdzie nie położono nowej
- są doprowadzone tylko 2 przewody. Ale że wiem, iż uziom jest jednak
potrzebny wielu urządzeniom, to pozakładałem gniazdka z bolcem. I (co
chyba znacie) bolec jest "uziemiany" sposobem mało bezpiecznym, lecz
często wystarczająco skutecznym: z "kontr-fazy" (która niekoniecznie ma
zerowe, w stosunku do ziemi - napięcie).

Zgaduję, że czas zadziałania zabezpieczenia antyprzepięciowego jest tym
krótszy, im jest ono wyższej jakości, ale jakoś trudno mi uwierzyć w
dużą jego skuteczność. Tak na oko, czy raczej na rybkę: wali piorun,
przewodem idzie przepięcie, propagujące się z szybkością (zgaduję)
kilkadziesiąt *tysięcy* kilometrów na sekundę (poprawcie mnie!). Dociera
do listwy i warystora, który zaczyna działać. Jak szybko, milisekundy?
No ale "trochę" mu to zajmuje, a w tym czasie przepięcie pokonuje
dystans kabla wiodącego do kompowego zasilacza, narażając go na stres
natężeniowo-npięciowy. Ile amperów, i w jakim czasie - może wytrzymać
zasilacz, a raczej jego wybrane części. Wybór oczywiście musi
uwzględniać odporność na ten stres, ale i *cenę*. Cenę części,
powiększoną o koszty wymiany, no ale to już dygresja za daleka.
Czyli nawet jakieś takie "najsłabsze ogniwo" zasilacza musi jednak
wytrzymać te kilkaset (?) amperów, przez kilka milisekund (?)
Dobrze to widzę?