Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.
From: Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
Date: Sat, 2 Sep 2017 16:55:50 +0200
Dnia Sat, 2 Sep 2017 10:35:58 +0200, ToMasz napisał(a):

> witam
> wczorajsza burza a w zasadzie jeden piorun wysłał mój zasilacz na złom.
> na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
> zapobiegają takim uszkodzeniom? Filtry jakieś...

Zapewne mieszkasz w wolnostojącym domu bez piorunochrona. Instalacja
odgromowa tworzy klatkę Faradaya, zmniejszając przepięcia wewnątrz.
Zacznij od podania rodzaju lokalizacji, sposobu zasilania domu i wymień
wszystkie kable jakie masz podłączone do kompa a które są dłuższe niż
metr (mysz sobie daruj :) Na pewno masz komp podłączony do gniazdka z
bolcem ochronnym?
Zasilacze są standardowo wyposażone w filtr, co prawda ma on ograniczać
rozchodzenie się zakłóceń z zasilacza ale działa w obie strony, więc
dodatkowy filtr (np. tzw. listwa przeciwzakóceniowa) niewiele da.
Zwłaszcza że w większości to są zwykłe oszustwa.
Dorzucę tu że prawdopodobnie w twoim przypadku doszło do chwilowego
wzrostu napięcia fazowego, przed czym listwy nie chronią.
--
Jacek
I hate haters.