Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zabezpieczenie przed piorunami.
From: " ...:::WISKOLER:::..." <jvfxbyre@burgh.rh>
Date: Sat, 2 Sep 2017 18:05:35 +0200
Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą ToMasz naskrobał(a):

> witam
> wczorajsza burza a w zasadzie jeden piorun wysłał mój zasilacz na złom.
> na szczęście tylko zasilacz. czy są urządzenia inne niż upsy, które
> zapobiegają takim uszkodzeniom?

UPS zawsze będzie najlepiej chronił prze przepięciami.
U mnie w bloku na wejściu zasilania z kabla, tuż za wyłącznikiem głównym
jest zestaw czterech modułów opisamych jako "Ogranicznik przepięć".
Tu opisane szerzej:
http://www.fachowyelektryk.pl/technologie/aparatura-modulowa/1102-ograniczniki-przepiec.html
W mieszkaniu w swojej tablicy mieszkaniowej zamontowałem wyłącznik
nadprądowy S-191/B20 jako główny (w tablicy licznikowej wsadziłem BiWTS
25A), za nim ogranicznik przepięć, potem moduł CP-710 wysterowany na
napięcia min.- 185, max. - 240. Za nim styucznik który odcina zasilanie
całego mieszkania, i dalej dwa wyłączniki S-191/B16A i dwa S191/B10.
Zasada działania tak skonstruowanej tablicy jest prosta jak metr sznurka w
kieszeni. Jeśli przejdzie impuls po uderzeniu pioruna przez ograniczniki na
głównym zasilaniu budynku, to zadziała mój domowy ogranicznik i wywali mi
moją B20 w mieszkaniu lub BiWTS 25A w piwnicy. Natomiast CP-710 na stałe
monitoruje wartość zasilania i w razie zmniejszenia lub podwyższenia
napięcia poza ustalone wartości odłącza stycznik i tym samym zasilanie w
całym mieszkaniu. Ten moduł zabezpiecza mi mieszkanie przed skutkami
"upalenia" przewodu neutralnego na wejściu do budynku. W takich wypadkach w
układach zasilania trójfazowego tworzy sie tzw. "martwe" zero. Wartość
napięcia na takim układzie jest różna i daleka od wartości na jakie
produkowane są nasze urządzenia domowe. Widziałem już skutki takich awarii
w budynkach wielorodzinnych gdzie do wymiany szły całe zestawy domowych
sprzetów, zaczynając od telewizorów, lodówek, opiekaczy i innego sprzętu.
Dodatkowo każdy z moich sprzętów typu: komputer, monitor, TV podłączony
jest poprzez listwę filtrującą dobvrej marki, mam nadzieję że warystowy w
nich zastosowane zadziałają jeśli coś przejdzie jeszcze przez moją ścianę
ogniową :)
--
...::: WISKOLER :::...
  No i co, Stirlitz? Poznajecie te rękawiczki? – triumfalnie spytał