Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Substytut dysku SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Substytut dysku SSD
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Sat, 17 Dec 2016 18:41:49 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 17 Dec 2016 16:36:40 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <o33m43$er$1@node2.news.atman.pl>
 od Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl>  :

>Nowe (i szybkie) karty SD mają wear levelling. Z punktu widzenia usera
>oznacza to że w przypadku nagłej utraty zasilania nastapi nieodwrcalne
>zniszczenie danych na dysku. Nawet pozornie nie mających z konkretną
>operacją zapisu nic wspólnego. W krótkim czasie doprowadza to do
>uszkodzenia czegoś ważnego w OSie albo uszkodzenia jakiś plików usera.

Jesteś pewien, że za to odpowiada wear-leveling? Raczej chodzi o
zerwany zapis na flash.

>Musiałbys zadbać że zasilanie karty będzie dłuższe niż ostatnia operacja
>zapisu i że w laptopie jest sprawne zasilanie z działającą baterią.

Nawet jak zaniknie zasilanie sieciowe, to zasilacz ma tzw hold-up time
równy kilkanaście-kilkadziesiąt milisekund, to powinno wystarczyć do
zapisu wewnętrznego bufora dysku do pamięci flash(ale zniszczenia
danych pewnie i tak wystąpią)
Niektóre dyski mają własne kondensatory do podtrzymania zasilania przy
zapisie.

>Rozwiązaniem tymczasowym może być zastosowanie IDE->CF. Karty CF
>zazwyczaj nie miewają waer levelling, ale nie mam co do tego całkowitej
>pewności.

Miewają, i szybkie modele są drogie, niebotycznie drogie.
Karta bez wear-levelingu zostanie szybko uśmiercona przez system, taka
karta nadaje się w zasadzie tylko jako pendrajw do przechowywania
zdjęć z wakacji i filmów z kotkami tudzież filmów fabularnych ze
słynnym aktorem Rocco Antonio Tano.

>Po drugie IDE44 nie wyciągnie za dużo, więc wsadzanie tam szybkiego
>dysku mija sie z celem. Idź na allegro, kupi kilka GB dysk mechaniczny i
>bedzie on pracowal prawdopodobnie szybciej niż IDE jest w stanie z niego
>cokolwiek wyciągnąć. Zacznij więc od stwierdzenia jakie UDMA jest w
>laptopie osiągalne:
>
>https://pl.wikipedia.org/wiki/Ultra-DMA
>
>I dobierz dysk który ma wystarczająca prędkość.
>
>Wtedy jedyna przewaga sd/cf to czas dostępu.

Potwierdzam, nie warto, lepiej kupić stary dysk IDE, będzie taniej i
szybciej(mimo kiepskiego czasu dostępu).
Dodatkowo, jeśli jest mało RAM i słaby, jednordzeniowy procesor, to
odradzam jakiekolwiek inwestowanie w ten sprzęt - lepiej za 250 kupić
stary laptop Core 2 Duo.
--
"Mamy bowiem próby zastąpienia teorii ewolucji kreacjonizmem
mamy próby zastąpienia nauk medycznych ideologicznie