Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] laptop się dziwnie grzeje

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] laptop się dziwnie grzeje
From: pueblo <nomail@nomail.pl>
Date: 19 Nov 2016 14:44:30 GMT
Witaj ToMasz, 19 lis 2016 w
news:58303b9d$0$656$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> lapek ma chodzić bez wentylatora. w czasie wgrywania windowsa tak
> było. no i wentylator włączał się raz na jakiś czas, na kilka sekund
> i wyłączał.
W moim starym lapku jest zupełnie odwrotnie. Podczas instalcji się
grzeje, a po zanstalowaniu sterów (głównie grafiki) sytaucja się normuje.

>do radiatora, tam gdzie jest procesor i wentylator( wiem
> że trudno to wytłumaczyć) w miejscu gdzie jest kawał litego metalu i
> jest gorący, przymocowałem grubą blachę aluminiową (lepiej
> odprowadza ciepło)
Czyli jest miedziany heatpipe, na którym w miejscu procesora jest
oryginalnie radiator, do którego przymocowałeś kawałek alu, a do niego na
koniec wielką blachę. Piszę tak dla jasności.

> w taki sposób aby nie wpływała negatywnie na
> pracę systemu chłodzenia.
Co do tego, mam małe wątpliwości.

> w miejscu
> połączenia aluminium i blachy, tam gdzie jest procesor, blacha jest
> tak gorąca że nieda się trzymać ręką.

Sprawdź jakimś programem typu hwinfo, hwmonitor, jakie są temperatury.
Skoro jest tak gorąca blacha, to coś się mocno grzeje - za mocno na
normalną pracę bez obciążenia.
Jeśli menadżer zadań windows nie pokazuje obciążenia procesora, to albo
inny układ się tak mocno grzeje, albo jakaś usterka. Ewentualnie process
explorer, jeśli menadżer windowsa jakimś cudem nie widzi procesu, który
obciąża CPU. GPUz powinien pokazać, czy jest jakieś obciążenie grafiki,
process explorer zresztą też.

> ta blacha była przykręcona dopiero jak udały się zabawy z dyskiem.
> No i wtedy zacząłem wgrywać sterowniki. ze strony www
> producenta. zainstalowałem, czy chcesz zrestartować teraz czy
> później? póżniej, następny sterownik. lan, grafika, chipset procesor
> amd. po restarcie komputer jakby zrobił się żwawszy, czcionki
> ładniejsze (oczywista sprawa) i.... gorący.
[...]
Zanim przykręciłeś blachę, laptop leżał w odwrotnej pozycji, czyli na
swoich nogach? To też może mieć małe znaczenie - zauważyłem, że nawet
ustawienie lapka pod kątem wpływa na szybkość chłodznia. Myślę, że ma
jakiś wpływ na przemieszczanie się czynnika chłodzącego w heatpipe.
Tam musi być układ graficzny AMD. Jeśli się zainstalowało jakieś
oprogramowanie Catalyst, to sprawdź czy Power Play jest włączone. Jest to
też zaawansowanych ustawieniach planów zasilania windows.
Jak to nie jest problem obciążenia CPU lub GPU, to możliwe, że winny jest
twój pasywny system chłodzenia. Jeśli to jest tak, jak sobie wyobrażam,
to ciężko jest z dostępem powietrza, bo cały spód jest zamknięty balchą
(pewnie jest jakaś szczelina) i wentylator mieli cały czas gorącym
powietrzem.
Z grugiej strony sam się spotkałem z sytuacją, że karta graficzna ATI (w
laptopie), grzeje się bez obciążenia pod linuksem na "standardowych"
sterownikach, więc jestem skłonny uwierzyć że instalacja któregoś
sterownika to spowodowała.

> Jak byście mieli sprawdzony sposób na to aby obniżyć taktowanie -
> proszę o radę. program do sprawdzania co obciąża procek albo grafikę
> - to samo. do kompa ma dostęp tyko przez vnc, więc trudno to nazwać
> komfortową pracą. Dzięki za wszystkie sugestie
Najprostszy sposób obniżenia taktowania, to w ustawieniach planu
zasilania windows. Maksymalny stan procesora i ustaw sobie % maksymalnej
częstoliwości, jaki chcesz. Do starych AMD jest też RMClock - można przy
okazji zrobić undervolting, co obniża troche temperaturę.
Tylko nie sądzę, że w tym momencie to pomoże, bo jeśli bez obciążenia
jest tak gorąco, to coś jest bardzo nie tak.
Jak sie nie uda zrobić całkowicie pasywnego chłodzenia, to jest jeszcze
program NotebookFan Control. Jak się ma szczęście, to można tak
zmodyfikować ustawienia pracy wentylatora, że laptop będzie bardzo cichy.
U mnie np. jeden przez 95% czasu chodzi na 0-20% szybkości obrotów, co
oryginalnie nie było możliwe.