Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Sygnał --> rzutnik

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Sygnał --> rzutnik
From: "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
Date: Tue, 19 Apr 2016 17:38:52 +0200
Użytkownik "ACMM-033"  napisał w wiadomości grup
Ma nastawienie czestotliwosci, a w tym zakresie to prawie na pewno przez PLL. Czyli moze miec calkiem ladna sinusoide, aczkolwiek dalszych prazkow wyniklych z samej modulacji to juz pewnie nie wycinaja.

No, skoro się rozmienia na składowe, to już nie taka ładna... Jak stopień

To jest modulacja FM, wiec wstegi boczne sa nieuknione. Mozna wycinac porzadnym filtrem, ale pewnie go nie ma - zreszta musialby przestrajany byc.

W każdym porządnym nadajniku jakiś filtr być powinien.

My tu o nadajniku za 1 czy 2$ :-)

Teoretycznie ilość kolejnych harmonicznych" jest nieskończona, ale praktycznie, istotne jest to, co ma w sobie ponad 1% całkowitego sygnału, nie pomnę dokładnie, to jakieś ok. 8 x f.mod. Przy mono ujdzie, ale przy stereo już musimy się kompromisować.

O ile pamietam (i dobrze mnie uczyli), to przy radiu FM z natury wstegi boczne maja 1%.

Tylko jakbys to chcial wyciac, to filtr trzeba ambitny i pewnie przestrajany, a tu budzet 2$ :-)

Hm, a moze mozna i cyfrowo modulowac ?
Skoro ma to odwzorowanie matematyczne, to nie widzę przeszkód. DSP w rękę, program - i jadziem. Jednak produktów szkodliwych raczej matmą nie ubijesz.

Czemu nie ? Skoro dobry filtr je ubije, to matma powinna :-)

Ktos pewnie na to wpadl - to byc moze GFSK,

Więc nawet słabe harmoniczne potrafią napsuć szyków.
Ja mam taki nadajniczek z allegro - problemem jest jazda po kraju, gdy sie okazuje ze na wybranej pustej czestotliwosci coraz to nowe stacje wchodza i przeszkadzaja, bo ich po drodze troche sie mija.

Ano widzisz, już choćby to jest problemem. Eter nie jest z gumy, dojdzie do tego, że nowy albo będzie musiał wylączyc radio, albo słuchać, czego dają inni.

Ale to nie jest problem - jesli ja na odleglosc ponizej metra nie slysze swojego nadajnika na bazowej czestotliwosci - to komu on zakloci jakas wstega boczna, nawet jak ona ma 10% mocy ?

Do tego dochodzi sytuacja, żemieszacz i heterodyna w radiu nieco skrewią od jakiegoś silnego innego nadawania - przeciąganie heterodyny, przester mieszacza, skrośne...

A to mam - za blisko legalnego nadajnika i chyba nawet malo siejacego.
Wystarczy kiepski odbiornik.

(przy klasie C)
O ile pamietam, to wlasnie na AM stosowano.
od przepuszczonej czesci okresu zalezy moc prazka podstawowego.

Pod wszakże warunkiem, że to, co zostanie przepuszczone, będzie już w swym zakresie liniowe.

No ba - filtr wyjsciowy w klasie C obowiazkowy. A ze mowimy o porzadnym nadajniku za duze pieniadze - to i filtr porzadny :-)

Modulacja siatkowa, gdzie mamy ostawione odcięcie, ile odcięte, tyle po odfiltrowaniu wyjdzie na świat, dając w rezultacie AM. I już mnie ciekawi, jak matematycznie przedstawić to cięcie przy określonej wartości, jak odnieść je do np. modulacji anodowej - chodzi mi o rezultat końcowy, gdyby chcieć zrobić to w DSP, to którą z wersji bylo by łatwiej...?

W DSP to pomysl jak to za pomoca PWM zrobic.
W zasadzie, to nawet nie ma co myslec, no chyba, ze jeszcze cos ciekawszego wymyslimy - np PWM nadprobkowany, redukujacy harmoniczne :-)

J.