Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAID (1?) na dyskach o różnej pojemności

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAID (1?) na dyskach o różnej pojemności
From: Waldek <mam@nie.dam>
Date: Thu, 27 Aug 2015 10:00:23 +0200

To, co jest zaimplementowane w płytach SOHO i zwane kontrolerem
sprzętowym nawet przy takowym nie stało. I tak cała obróbka RAID
obsługiwana jest przez CPU, więc jeśli miałbym na takim czymś robić już
tego raida, to wybrałbym metodę softową, która w dodatku nie jest
uzależniona od poprawek w BIOS, tylko paczki aktualizacyjne i
optymalizujące idą na bieżąco.

Zgadza się.
Ponadto (jak pisałem wcześniej), kilka razy zdarzyło mi się, że jakiś
linuks, czy to natywny, czy live, "rozklejał" mi takie mirrory, czy
nawet RAID-5. Nie wiem, dlaczego. Bios zabezpieczony hasłem, startujemy
linuksa, tenże radośnie widzi sda i sdb, restart maszyny, Winda nagle
też widzi drugi dysk. Jakaś totalna dupa :(

Pozostaje tylko dodać, że nawet najlepszy super-hiper raid
nie uchroni przed działaniem użytkownika (świadomego lub mniej-świadomego)
- to zabezpieczenie  wyłącznie przed padaką sprzętu.

Tak więc oczekując bezpieczeństwa danych,
żaden wypasiony kontroler nie zwolni od robienia backupów

Pozdro