Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Obieg powietrza w obudowie - sugestie

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Obieg powietrza w obudowie - sugestie
From: "liryczny podmiot" <ummagumma@microsoft.com>
Date: Fri, 15 Aug 2014 00:16:15 +0200

Użytkownik "PeJot" <PeJot_@slepyadres.pl> napisał w wiadomości news:lses2v$hv3$1@node2.news.atman.pl...
Czołem. Temat jest dosyć trywialny i pewnie najprościej byłoby poeksperymentować, ale może ktoś już to zrobił. Obudowa klasyczna, zasilacz z tyłu. Kwestia ustawienia chłodzenia CPU - będzie Arctic Cooling Freezer lub coś podobnego, na procesorze Q8200. I teraz: jeżeli chłodzenie będzie dmuchało *w pionie* to gorące powietrze przejmie zasilacz, ale nie wiem czy przy własnej regulacji obrotów da radę wyciągnąć *wszystko*. Jeżeli chłodzenie będzie dmuchało w poziomie, trzeba będzie z tyłu założyć 2 wiatraki 80 mm. Pewnie to skuteczniejsze, ale kosztem zasysania większej ilości powietrza z kurzem. Jakieś sugestie ?

Mam AC założonego poziomo, bo uważam, że jak nadmiar ogrzanego powietrza nie wyleci tyłem, to się samo uniesie do góry (fizyka). A w drugą stronę, niestety, to już tak łatwo nie działa;) Jeśli masz, jak piszesz, w zasilaczu pwn to dodatkowe podgrzanie spowoduje szybszą pracę wentyla tam usadowionego i ciszę trafi szlag. Po następne: Jeśli z obudowy wydmuchujesz powietrze, to wcześniej wspomniana fizyka zapewnia podciśnienie i taka sama ilość powietrza musi do obudowy napłynąć. Jeśli nie masz wentyla wdmuchującego z przodu, powietrze będzie zasysane z wszystkich otworów i szczelin, np. ze śledzi, bo to wspomniane wcześniej powietrze jest bardzo leniwe i idzie sobie po najmniejszej linii oporu. Ale wtedy zostaje zaburzona cyrkulacja, robią się wiry i temperatura rośnie. Z kurzem to samo. Jeśli nie masz na wlocie filtrów, to i tak zassie się sam, a tylny wentylator tylko pomaga go z kompa (poprzez silniejszy strumień powietrza) wydalić na zewnątrz. Powietrze przechodząc przez zasilacz musi wykonać ostry skręt, ominąć te wszystkie cewki i radiatory, na których duża część tego syfu zostanie. No i na koniec zadaj sobie pytanie: który wentylator łatwiej wyczyścić - przykręcony do tylnej ścianki obudowy czy ten w zasilaczu?

Z wiatraków polecam silent wings albo znacznie tańszy (ale wcale nie znacznie głośniejszy) AC z serii F.

Pozdr.

--
LP