Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] 386DX-40 plus nostalgia...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] 386DX-40 plus nostalgia...
From: Tomasz Holdowanski <mordazy@USUN-TO.poczta.onet.pl>
Date: Tue, 18 Feb 2014 14:19:02 +0100
Deep inside the Matrix, convinced that Tue, 18 Feb 2014 13:23:25 +0100
is the real date, ikov <ikov1@t-l-e-n.pl> has written something quite
wise. But (s)he wasn`t the one.

>Jakiś czas temu, podczas porządków "na startych śmieciach" poszedł na
>złom 486DX2/66MHz (chłodzenie to malutki radiator - nigdy nie miał
>pasty, zawsze tylko lekko dociśnięty), pamięć to 2x4MB SIMM (pamiętam
>jak znajomy podarował mi drugą kość 4MB, wypas - łącznie 8MB). Dysk
>58MB, później aż 120MB, grafika - 512kB. Współczesny smartfon przy nim
>to byłby demon prędkości...

Niekoniecznie. Jeśli przyjrzeć się komputerom z różnych epok,
zobaczysz, że czas bootowania typowego ówczesnego systemu wcale nie
odbiega od tego co jest dzisiaj, a nieraz jest wręcz krótszy. Szybkość
pracy w np. edytorze tekstu z epoki też będzie mniej więcej
porównywalna. Mało tego, ma się wielokrotnie wrażenie, że stary soft
był bardziej dopieszczony. Im szybszy sprzęt, tym wolniejsze, bardziej
niechlujnie napisane oprogramowanie...

> Teraz myślę, że trzeba było go sobie jednak
>zostawić, chociaż nie wiem czy sprawny... Ale żeby nie było - pierwszy
>kontakt z systemem był przez  NC, więc po jego opanowaniu, więc do dziś
>na plikach pracuję przez Total Commandera, wspominając jak to się zaczęło.

Szkoda, że poszedł na złom.
To jest przekleństwo naszego obecnego stylu życia: kup, skonsumuj,
wyrzuć najszybciej  jak można i kup "nowe", nieważne że "stare"
mogłoby jeszcze posłużyć. Co po nas zostanie? Jak mamy nie popełniać
tych samych błędów, jeśli sami wyrzucamy naszą historię na śmietnik,
dosłownie i w przenośni?

Spodziewałem się trudności w poszukiwaniach części do historycznych
komputerów (tytułowa płyta z 386), ale nie myślałem, że będą aż takie.
Na allegro jakaś firma wystawiła całego kompa z 386, cena - 500zł. I
to wszystko. Starych mebli, młynków, lampek, wiertarek jest od groma,
czegoś tak historycznie istotnego jak wczesne komputery - nie ma
wcale.

Pozdrawiam,
Mordazy.

--
REMOVE-IT. from my address when replying.

     THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
           IS A WORLD-WIDE DISASTER.