Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Router - jaki kupić?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Router - jaki kupić?
From: "R.e.m.e.K" <go@dev.null>
Date: Thu, 12 Dec 2013 11:29:29 +0100
Dnia Thu, 12 Dec 2013 01:57:16 -0800 (PST), suryga@gmail.com napisał(a):

> Za krótko tu jestem żeby zrozumieć o co Ci chodzi.
> A na poważnie...
> Nie chce wyjść na trolla i głupio się trzepiąc.

No tak to wyglada poki co.

> Ale jak kupowałem swój pierwszy komp to kupiłem super drogą płyte główną.
> Pomyślałem że będę zmieniał tylko procki.
> Efekt i tak wszystko poszło do kosza.
> A dałem 15 lat temu 4 kzł!!!

Nie tylko na wydaniu pieniedzy to polega, trzeba jeszcze umiec skorzystac z
tego co sie kupilo. Mam w domu dobra plyte kupiona w 2007, do dzis pracuje,
z 3cim juz prockiem i ciagle daje rade, w tym w grach (bo teraz ten komp
nalezy do dziecka).

> [...]
> Kiedyś miałem przy sobie kasę a akurat przechodziłem obok sklepu.
> Pomyślałem a kupie...
> Wchodzę.
> Widzę jeden droższy od drugiego dwa razy.
> I pytam się czym się różnią.
> Sprzedawca : Po prostu są lepsze.
> Nie kupiłem.
>
> Teraz mam rodzinę i mam do wyboru lepsze pieluchy czy lepszy NAS/router :)
>
> Zmienie Router na droższy czy kupie lepszego NAS-a tylko chciałbym wiedzieć
> co zyskam w zamian.
>
> ps
> Przepraszam prawdziwych fachowców za off topa

Ok, wrocmy do routera. Zadaniem routera jest rutowanie pakietow czyli ich
transportowanie pomiedzy sieciami. Podstawowa funkcje spelnia kazdy router,
nawet taki za 50 PLN. Problemem moze byc wydajnosc, przy tanich sprzetach
masz slabe procki i majac np. lacze 200mbit dochodzace do domu/firmy tani
router nie da rady tego przetwarzac w czasie rzeczywistym, wiec stanie sie
waskim gardlem. Wtedy trzeba postawic router z mocniejszym procem. I to
wystarczy, wiekszosci. Ale niektorzy uzytkownicy oczekuja wiecej od routera,
a wiecej oznacza, ze router bedzie potrzebowal lepszych podzespolow. Co moze
byc tym wiecej? Cytuje siebie sprzed roku, pisalem na temat Gargoyla:

"Wez Gargoyle, to Open-WRT obudowany bardzo przyjemnym webGUI. Prosty i
skuteczny. A ma wiele ciekawych funkcji ponad soft standardowy: VPN,
wsparcie dla sieci TOR, mozliwosc podpinania dyskow USB i robienia ich
dyskami sieciowymi, to samo z drukarkami, QoS, definiowane "access
restrictions" i quoty - wszystko latwe do "wyklikania". Plus cuda na kiju z
shella (pelny Linux), ale nie musisz go tykac.
Poza tym np. takie przekierowanie portow (forwarding) w standardowym sofcie
ma ograniczenia (np. max 16 czy 20 wpisow), w sofcie alternatywnym nie ma
takich glupich ograniczen."

Jak widzisz funkcjonalnosci jest tu dozo wiecej, ale zeby one mogly dzialac
od routera wymagana jest wieksza moc obliczeniowa. Zatem nie sporowadza sie
to do tego co napisales, czyli, ze onet otworzy sie w 0,2 zamiast 0,3 tylko
jest tego duuzo wiecej. Poczytaj co to VPN, TOR, Torrent, QoS, forwarding,
port triggering, SVN, etc.

ps. z NASami jest dokladnie tak samo.

--
pozdro