Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
From: GAD Zombie <gad@USUN.gad.USUN.art.pl>
Date: Tue, 16 Jul 2013 11:02:01 +0200
W dniu 2013-07-15 17:11, Lisciasty pisze:
W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 13:44:50 UTC+2 użytkownik GAD Zombie napisał:

Ponieważ człowiek uczy się na błędach, postanowiłem zainwestować w
jakieś zabezpieczenia na przyszłość. Wygląda na to, że instalacja
elektryczna w moim bloku do dobrych nie należy i mam pewne obiekcje do
działania uziemienia w gniazdkach.

Ile masz faz w mieszkaniu?

Dwie.

Jak stara instalacja?

Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

Co znaczy że masz obiekcje? :>

Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż to tylko przypuszczenie.

W bloku za wiele nie powalczysz, ja wymieniłem całą instalację, w szachcie
> klatkowym mógłbyś na upartego zamontować ogranicznik przepięć ale musiałbyś > mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem się da).

Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego rozwiązania :).

--
GAD Zombie
http://gad.art.pl/  http://sadist.art.pl/