Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Szybki komputer czy taki istnieje?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Szybki komputer czy taki istnieje?
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Mon, 06 May 2013 20:11:44 +0200
W dniu 2013-04-30 14:52, R.e.m.e.K pisze:

> - rozdzialki HD + full color
> - ladnego i szczegolowego graficznie GUI z animacjami, przezroczystosciami,
> cieniami etc. - liczone wszystko w real timie
> - programow o skomplikowanych obliczeniowo algorytmach (chocby przegladarka)
> - systemu operacyjnego, ktory ma uruchomionych w tle kilkadziesiat uslug

Dokładnie. Tutaj wina w dużej mierze spoczywa po stronie mechanizmu
działanie ludzkiej pamięci, która nie tyle "odtwarza" zapisane
wspomnienia (jak nagranie z taśmy) ale odgrywa je na nowo. W dodatku sam
proces przypominania sobie czegoś wpływa na kształt naszych wspomnień.
Dlatego właśnie gry, w które graliśmy wiele lat temu często pamięta się
z jakby lepszą grafiką, a gdy się taką odpali pojawia się zdziwienie:
"to aż tak źle wyglądało!?". ;)

Ludzie poza tym nie zdają sobie sprawy z tego, jak mocno zmieniły się
strony WWW w ciągu ostatniej dekady. Kiedy zaczynałem korzystać z Sieci
na początku wieku wiele witryn składało się z prostych stron,
wypełnionych formatowanym testem, z zagnieżdżonymi gdzieniegdzie
zdjęciami małej rozdzielczości i GIF-ami (czasem animowanymi). Obecnie
stanowią one na dobrą sprawę osobne programy, wykonywane przez
przeglądarkę. Jednak dla zwykłego użytkownika "przeglądanie stron" to w
końcu TYLKO przeglądanie stron - jedna z najbardziej podstawowych i
banalnych czynności, do której wystarczy najlichszy sprzęt. ;)

Przeskok technologiczny widać dopiero wtedy, gdy odpali się stary
komputer. Ja jakiś czas temu uruchomiłem swojego Cyrixa 6x86 z Windowsem
98SE, zainstalowałem lekką przeglądarkę (K-Melon) i podjąłem próbę
odwiedzenia kilku stron. Jak nietrudno się domyślić komputer poległ. ;)

To samo z urządzeniami mobilnymi sprzed paru lat. Kiedyś w miarę
spokojnie przeglądałem www (nawet te pełnowymiarowe) na iPAQ h4150, HTC
Wizardzie czy Universalu. Dzisiaj już sobie tego nie wyobrażam...