Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne

Autor: maX <averwywal_at_interia.pl>
Data: Thu, 6 Dec 2012 00:50:00 +0100

Użytkownik "Przemysław Ryk" <przemyslaw.ryk_at_gmail.com> napisał w wiadomości

> Czekaj. Proponujesz mi NAS z dyskami w RAID5.

Wobec ceniy 4 dysków 3TB cena "otoczenia" (NAS) maleje znacząco.

> Taki NAS podpięty do kompa po
> USB3.0 (którego nie mam - to już pomińmy)

Kontrolery USB 3.0 też już mają akceptowalne ceny.

> i? I dodatkowo po 1 Gbit dla
> reszty sieci, tak? Czy NAS -> komputer (USB3.0) -> 1Gbit do sieci?

Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wszystkie podłączone do NAS kompy
komunikowały się z nim za pośrednictwem USB.

> 1. Sprawdzałeś, jak wygląda możliwość jednoczesnego dostępu do danych w
> NAS
> po USB3.0 i Ethernecie?

Jak wyżej.

> 2. Proponowane rozwiązanie ma pewną „drobną” wadę: nie mam NAS, nie mam
> kontrolera USB3.0. I szczerze mówiąc, to wolałbym raczej kasę (której na
> tyle nie mam) władować w dyski, niż w NAS.

> Masz może informacje, które płyty pod socket 775 obsługują bez
> najmniejszego
> zająknięcia dyski 2TB i większe?

"Bariera" jest właśnie na 2TB (tak jak swego czasu było nią 128 GB). Dopiero
powyżej 2TB może być problem (w szczególności jeśli dysk ma być startowy).

> Docelowo myśląc o RAID5 to możesz mi tak szczerze powiedzieć, na plaster
> mi
> ten hot-plug w eSATA? Już pomijając ten drobny fakt, że w płytach, które
> mam
> pod ręką eSATA nie mam…

Ale niemal napewno mają funkcję hot-plug (bo to miała nawet moja low-endowa
płyta AM2 Asrocka kupiona ponad 6 lat temu, która eSATA też nie miała), co w
tym konkretnym przypadku oznacza że ich kontrolery SATA są zdolne do
podłączenia dysku SATA bezpośrednio pod windowsem, bez wyłączania komputera
i bez pośrednictwa biosu (a więc i z pominięciem jego ograniczeń n/t
maksymalnej pojemności dysku).
I zapewne obsługują też hot-swap (jeśli w macierzy chcemy wymienić dysk bez
wyłączania komputera).

> I to jest jakaś informacja.

Choć dawno tego nie robiłem i trzebaby się upewnić jak to jest na danej
konkretnej płycie (ale biorąc pod uwagę w/w funkcję hot-plug nie powinno być
problemów, oczywiscie w tym przypadku dysk juz starcie byłby podłączony do
komputera).

> Mam kontroler SATA. W pierwszym poście podałem jego model pytając m.in. o
> to, czy ktoś nie ćwiczył podłączania do niego dysku o pojemności 2 lub
> 3TB.

Kontroler kontrolerowi nierówny. Wszystko zależy od jego biosu.