Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe pyty gwne

Autor: Przemysaw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed, 5 Dec 2012 23:34:50 +0100

Dnia Wed, 5 Dec 2012 22:41:15 +0100, maX napisał(a):

> Teoretycznie można 4 takie dyski połączyć w RAID5 w NAS, a ten NAS podłączyć
> przez USB 3.0 do kompa (takie rozwiązanie ma ta zaletę że z tego RAID może
> korzystać większa ilość kompów; tymczasem połączenie sieciowe 1Gbit to tylko
> 125 MB/s, znacznie wolniej niz USB 3.0).

Czekaj. Proponujesz mi NAS z dyskami w RAID5. Taki NAS podpięty do kompa po
USB3.0 (którego nie mam - to już pomińmy) i? I dodatkowo po 1 Gbit dla
reszty sieci, tak? Czy NAS -> komputer (USB3.0) -> 1Gbit do sieci?
1. Sprawdzałeś, jak wygląda możliwość jednoczesnego dostępu do danych w NAS
po USB3.0 i Ethernecie?
2. Proponowane rozwiązanie ma pewną „drobną” wadę: nie mam NAS, nie mam
kontrolera USB3.0. I szczerze mówiąc, to wolałbym raczej kasę (której na
tyle nie mam) władować w dyski, niż w NAS.

> Ewentualnie do RAID kupić większą ilość dysków ale 2TB. No i biorąc pod
> uwagę cenę czterech dysków 3TB to można przy ich kupnie odrazu wymienić
> płytę główną na taką obsługującą dyski powyżej 2TB.

Masz może informacje, które płyty pod socket 775 obsługują bez najmniejszego
zająknięcia dyski 2TB i większe?

Bo wiesz - równie dobrze mogę sobie szafę rackową do domu wstawić, ze trzy
półki na - nie szalejmy - 12 dysków każda, wszystko spiąć po FiberChannel, a
do domu dodatkowo światłowód pociągnąć. :)

> Można też użyć eSATA (prędkość ta sama co SATA, ale zalety USB, w
> szczególności możliwość podłączenia hot-plug przy działającym windowsie, z
> pominięciem biosu).

Docelowo myśląc o RAID5 to możesz mi tak szczerze powiedzieć, na plaster mi
ten hot-plug w eSATA? Już pomijając ten drobny fakt, że w płytach, które mam
pod ręką eSATA nie mam…

> Ale w praktyce jeśli to nie jest dysk startowy to tak jak pisałem - nawet
> po wyłączeniu detekcji tego dysku w biosie windows sam powinien go sobie
> wykryć.

I to jest jakaś informacja.

> Albo dokupić kontroler eSATA / SATA obsługujący duże dyski. Kontrolery eSATA
> zaczynają się od 30 zł, SATA również ale trzebaby sprawdzić które obsługują
> duże dyski.

Mam kontroler SATA. W pierwszym poście podałem jego model pytając m.in. o
to, czy ktoś nie ćwiczył podłączania do niego dysku o pojemności 2 lub 3TB.

Podsumowując: proszę Cię - Ty mi nie pisz, że gdyby w tym miejscu stało
przedszkole w przyszłości, to paaaanie jak byłoby piknie. Zadałem konkretne
pytanie o współpracę danych modeli dysków z danymi modelami płyt głównych
oraz dodatkowego kontrolera, pod kontrolą danego systemu operacyjnego, który
to system na innym kompletnie dysku jest. :D

To mam. Jeżeli zajdzie konieczność wymiany tego Gigabyte z ICH9 na Asusa z
ICH10 - to mam taką możliwość za niewielkie pieniądze zrobić (nawet bez
stawiania systemu na czysto się obejdzie). Nie interesuje mnie kupowanie
NASa, kolejnego kontrolera eSATA / SATA, czy USB 3.0, jeżeli posiadane i
wymienione w pierwszym poście rzeczy spokojnie sobie z obsługą docelowo 4
dysków po 3TB poradzą.

[ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah,     ]
[ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence.  ]
[             ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]