Re: Pasywne GT630 czy poczekać?

Autor: Michal <dwiopiokult_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Mon, 22 Oct 2012 00:44:58 +0200

W dniu 2012-10-21 14:21, PK pisze:

> Planuję postawienie na biurku drugiego monitora i jest to chyba niezły
> moment na kupienie karty graficznej (teraz jestem na zintegrowanej
> X4500).
> Przejrzałem aktualną ofertę i chyba najbardziej odpowiada mi Zotac
> GT630 Zone. Pasywne chłodzenie, 2xDVI, w miarę nowa CUDA i mały
> pobór prądu - rzeczy, których oczekuję. Cena super.

        Jak nie gonisz za nowinkami i wydajnoÅ›ciÄ…, to taka karta np: do
MediaCenter jest jak najbardziej OK i to jest IMHO jej miejsce.
Pasywne chłodzenie i 2x DVI + 1 x HDMI jest tu przydatne, a cena nie
wyrywa z butów.

> Problem polega na tym, że już teraz istnieją GT630 na Keplerze,
> czyli wyższa wydajność i lepsza efektywność.Rynku nie śledzę od dawna
> (od czasu ATI R300 wypuszczonego dekadÄ™ temu).

        Dobrze jednak, że wiesz jak wyglÄ…da sprawa z GT630 OEM/Retail.

> Czy warto czekać?
> Zakup nie jest pilny (powiedzmy że do marca 2013). Ogólnie widzę, że
> pasywnie chłodzone karty znikają (pewnie wypierane przez coraz lepsze
> zintegrowane) i trochę się obawiam, że prześpię okazję i będzie po
> ptakach...

        Jak czekasz na kupno w sklepie takiego OEMowego GT630 na Keplerze
(pewnie będą to karty najtańsze w produkcji z małą turbinką
i DSUB na taśmie jak to do zestawów, a nie takie eleganckie rozwiązania
jak w podanym wyżej Zotacu skierowanym na rynek klienta końcowego
zwracającego uwagę na takie rzeczy)... to możesz sobie poczekać, że
szybciej wyjdzie GT730 już na właściwym Keplerze 28nm.
Serio piszÄ™ - takie rozwiÄ…zania na rynek OEM sÄ… strasznie trudno
dostępne. Pamiętam jak w 2000 r. czekałem na OEMowego (mobilnego)
K6-2+/K6-III+ w 18nm z L2 cache. Czekałem i w PL się nie doczekałem -
nie były AFAIK nigdy dostępne. Swojego miałem sprowadzonego prywatnym
kanałem z Austrii.

> Jak łatwo się domyślić, nie będzie to karta do grania. Głównie chodzi
> mi o pociągnięcie 2 monitorów

OK.

> i możliwość pobawienia się w GPGPU.

A co to ma być konkretnie za GPGPU? Jaki program i w jakim cyklu ma
działać? Jeśli to ma być sporadyczne/chwilowe wspomaganie
skalowania/zoom przez GPU np: w Photoshopie to taka karta jest jak
najbardziej OK. Jeśli to mają być długotrwałe obliczenia to absolutnie
do tego się nie nadaje z 2 powodów:

- długotrwałe obliczenia GPGPU BARDZO obciążają kartę, dużo bardziej niż
gry i wymagają aktywnego, dobrego chłodzenia. Przy karcie pasywnej
istnieje spore ryzyko jej uszkodzenia przy takim używaniu (pasywne
projektowane są do innych zastosowań, ze wskazaniem na MediaCenter.

- taki GT630 AKA GT440 ma tragicznie niską wydajność w GPGPU rzędu 311
GFLOPS SP (dla porównania nawet o rok starszy od GT440 R5670 o
porównywalnym (ciut niższym TDP) ma dwa razy tyle, o R5770 nawet nie
wspominajÄ…c, bo to ~1360 GFLOPS SP).

> Jeśli kiedyś znajdę czas, to pewnie chętnie pobawię się w Diablo3 lub
> Skyrim, ale bez ciśnienia na wysokie ustawienia. Na X4500 przeszedłem
> Obliviona i tragedii nie było :).

O to bym się o to nie obawiał, zwłaszcza jeśli chodzi o nVidię, która w
odróżnieniu od AMD nie ma APU zastępujących karty z najniższego
segmentu. A producenci będą wypełniać niszę robiąc nadal karty pasywne,
w czym kolejna generacja budżetowych GT710,720 i 730 już zapewne w 28nm
powinna tylko pomóc.

--
/MB