Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?

Autor: Rafał <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Tue 30 Aug 2011 - 10:14:18 MET DST

On 2011-08-30 09:23, Latet wrote:
> (...)
>
> Wiem o TRIM (niestety ogólnikowo) i wiem, że istnieją programy dla XP,
> które zastępują brak wsparcia tego systemu dla TRIM. Sądziłem jednak, że
> są to programy uniwersalne, a nie dla konkretnego modelu dysku.
>
> A więc konkretnie - myślę o OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB,
> SATA/300).
> Czy do niego znajdę "trimmer" pod XP?

Microsoft celowo tego nie wprowadza pod XP, technicznie nie ma
przeciwskazan. Nie znam oprogramowania udostepniajace TRIM pod XP.

Sa jakies garbage-collectory, ale w to sie trzeba wczytac. Czy aby na
pewno koniecznoscia jest stosowanie XP?

> Jestem też ciekawy, co się dzieje, jeśli system zna TRIM (np. Win7) ale
> dysk tego nie obsługuje? A przecież takie dyski były no i są. Czy dzieje
> sie wtedy mniej więcej to samo, co pod XP + dysk majacy TRIM?

Jezeli dysk nie zna TRIM (wszystkie HDD i jakies przepotopowe SSD), to w
przypadku SSD faktycznie mamy doczynienia ze spowolnieniem dzialania,
chyba ze producent udostepnia dodatkowe oprogramowanie jak pod OCZ
Vertex (nie vertex2). dla HDD nie ma to znaczenia

> Chciałbym też zapytać o to jak (w praktyce) działają pod XP takie
> programy do robienia TRIM? Jak często trzeba je odpalać? Jak długo
> działają? Czy to jest działanie na zasadzie skanowania całego dyski SSD,
> czy jakieś inne, szybsze operacje?

Nie znam takich programow.

> Bardzo też bym chciał zrozumieć istotę problemu. Bo tak na chłopski
> rozum - skoro po skasowaniu pliku komórki nie są od razu oznaczane jako
> wolne, to spadać powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność.
> Dlaczego jednak tak się dzieje?

TRIM w os musi byc zintegrowany z systemem plikow, wtedy np. przy
kasowaniu plikow oznacza konkretne bloki jako wolne i dysk nie musi ich
zapisywac przy zapisie pojedynczego sektora