Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Tue 30 Aug 2011 - 09:23:54 MET DST

> Windows XP i dysk SSD nie jest to zbyt dobre połączenie.
(...)
> Szukając więc dysku, zwróć uwage czy producent dodaje do niego oprogramowanie
> dla Windows XP które zastępuje brak wsparcia dla TRIM w tym systemie.

Wiem o TRIM (niestety ogólnikowo) i wiem, że istnieją programy dla XP, które
zastępują brak wsparcia tego systemu dla TRIM. Sądziłem jednak, że są to
programy uniwersalne, a nie dla konkretnego modelu dysku.

A więc konkretnie - myślę o OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB, SATA/300).
Czy do niego znajdę "trimmer" pod XP?

Jestem też ciekawy, co się dzieje, jeśli system zna TRIM (np. Win7) ale dysk
tego nie obsługuje? A przecież takie dyski były no i są. Czy dzieje sie wtedy
mniej więcej to samo, co pod XP + dysk majacy TRIM?

Chciałbym też zapytać o to jak (w praktyce) działają pod XP takie programy do
robienia TRIM? Jak często trzeba je odpalać? Jak długo działają? Czy to jest
działanie na zasadzie skanowania całego dyski SSD, czy jakieś inne, szybsze
operacje?

Bardzo też bym chciał zrozumieć istotę problemu. Bo tak na chłopski rozum -
skoro po skasowaniu pliku komórki nie są od razu oznaczane jako wolne, to spadać
powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność. Dlaczego jednak tak się
dzieje?

Dzięki,

latet