Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?

Autor: Robert Winkler <noone_at_nowhere.org>
Data: Tue 30 Aug 2011 - 07:47:06 MET DST

> Proszę o polecenie dysku SSD pod system (XP).
> Wystarczy 40 GB, ale chciałbym, aby był technologicznie nowoczesny i
> szybki.

Windows XP i dysk SSD
nie jest to zbyt dobre połączenie.
Pamięci stosowane w dyskach SSD wymagają aby przed wpisaniem nowej wartości
stara zawartość danej komórki była wymazana.
W przypadku dysków magnetycznych, gdy usuwałeś plik z dysku
wystarczyło aby system zaznaczył że dany plik nie jste już używany,
różne systemy plików robiły to w inny sposób, poprzez zmiane nazwy pliku,
zmiane któregoś z atrybutów w strukturze opisującej plik,
modyfikacje bitmapy lub b-tree opisującego strukture dysku.
W przypadku dysków SSD to nie wystarcza
jak już powiedziałem, sama zawartość musi zostać wymazana.
Producenci dyskó wprowadzili więc nową komende do protokołu ATA
zaznaczjącą iż dany fragment dysku jest nie używany
i w wolnej chwili można go wymazać.
Instrukcja nazywa się TRIM.
Większość obecnie produkowanych dysków obsługuje TRIM
w innych potrzebna jest aktualizacja firmware aby go dodać.
Gorzej jest o obsługe TRIM od strony systemu operacyjnego.
Windows XP oraz Vista nie wiedzżą nic o TRIM
dopiero w Windows 7 i Windows Server 2008 R2 została dodana obsługa tej
komendy
W przypadku linuxa potrzebujesz jądro w wersji 2.6.33
oraz system plików ext4 lub btrfs
Jaki jest rezultat braku wsparcia tej komenty w systemach
spadek prędkości zapisu, spada ona prawie o połowe.
Szukając więc dysku, zwróć uwage
czy producent dodaje do niego oprogramowanie dla Windows XP
które zastępuje brak wsparcia dla TRIM w tym systemie.

--
Pozdrawiam