Re: RAID 5 a pad dysku.

Autor: marsel <marcin_at_pl>
Data: Fri 22 Jul 2011 - 00:10:44 MET DST

> Warto chyba zn贸w o tym napisa膰, bo co jaki艣 czas temat wraca, istot膮
> macierzy dyskowych NIE JEST bezpiecze艅stwo danych bo od tego jest backup
> tylko utrzymanie ci膮g艂o艣ci pracy. Dla tego podstawow膮 funkcjonalno艣ci膮
> macierzy MUSI BY膯 mo偶liwo艣膰 kontynuowania pracy pomimo uszkodzenia
> jednego z no艣nik贸w, oczywi艣cie tylko wydajno艣膰 mo偶e by膰 wtedy ni偶sza
> cho膰by z powodu liczenia sum kontrolnych albo trwania procesu odbudowy
> macierzy po wymianie dysku.

Tylko, 偶e na czym艣 te backupy trzeba robi膰.
P艂yty CD/DVD odpadaj膮, bo po pierwsze ma艂a pojemno艣膰, a po drugie jako艣膰
i trwa艂o艣膰 tych p艂yt obecnie, to te偶 rosyjska ruletka.
Na streamer o odpowiedniej pojemno艣ci mnie nie sta膰.
Pozostaj膮 dyski, kt贸re s膮 obecnie dosy膰 tanie, je偶eli si臋 we藕mie ich
pojemno艣膰, i daj膮 艂atwy dost臋p do danych, a poniewa偶 dysk to no艣nik
najbardziej mechaniczny, to tu te偶 jednak zdarzaj膮 si臋 awarie.
Dobrze wi臋c robi膰 backup na dw贸ch r贸偶nych dyskach, a skoro na dw贸ch do
dlaczego tego procesu nie przyspieszy膰 i przewali膰 to od razu na jak膮艣
macierz?

> Zreszt膮 nawet samo pytanie po cz臋艣ci jest nielogiczne,je艣li awaria
> jednego z dysk贸w w czasie pracy powodowa艂a by natychmiastowy brak
> dost臋pu do danych to jaki by艂by sens jej stosowania?

No fakt, troch臋 pojecha艂em, ale pytam o ten RAID 5 i natychmiastowy
dost臋p, bo do tej pory u偶ywa艂em tylko "jedynki".
No a wiele lat temu mia艂em taki przypadek, 偶e co艣, nie bardzo w sumie
by艂o wiadomo co, popierdzieli艂o si臋 w macierzy RAID 1, i zapis na jednym
dysku by艂 r贸偶ny od tego na drugim, nie by艂o wiadomo, kt贸ry jest tym
w艂a艣ciwym i prawid艂owym. Niestety nie da艂o si臋 do danych natychmiast
dotrze膰, bo ich odzyskaniem musia艂a zaj膮膰 si臋 firma, kt贸ra sprzedawa艂a i
serwisowa艂a ca艂y system, a to przed艂u偶a艂o procedur臋. Backupy by艂y
robione, ale co z tego jak awaria nast膮pi艂a mi臋dzy jednym a drugim.
Czasem zdarzy si臋 co艣, co teoretycznie nie powinno si臋 sta膰, lub jest
ma艂e prawdopodobie艅stwo takiego zdarzenia, a poniewa偶 chc臋 sobie
"sprawi膰" macierz RAID 5, to chc臋 wiedzie膰 jakie ewentualnie czekaj膮
mnie niespodzianki.