Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 18:19:56 MET DST

http://www.legitreviews.com/article/988/1/

?

> Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

Bajtami i bitami w sektorze martwi się już system operacyjny.
Z punktu widzenia ATA/SATA adresuje się i transportuje całe
sektory.

> Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I
> inne manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

Defragmentacja na dyskach SSD do niczego dobrego nie prowadzi
i każdy nowszy system operacyjny po wykryciu napędu SSD blo-
kuje w ogóle tę opcję.

Poza tym trudno nazwać defragmentację jakimś niskopoziomowym
poleceniem. Być może - nie szukałem - w nowych wersjach ATA
jest do tego jakieś polecenie, ale zawsze robiło się to po
prostu odczytem i zapisem sektora. A takie operacje dysk SSD
jak najbardziej wykona (z negatywnym skutkiem dla jego wydaj-
ności i żywotności).

> Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony
> pamięci z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu
> wyrównywania. Chociażby Intelowski NVMHCI.

Pytanie -- do czego to jest potrzebne? Normalny system powi-
nien *spokojnie* sobie bez tego poradzić, bo dlaczego opro-
gramowanie miało by *samo* zarządzać równoważeniem obciąże-
nia sektorów pamięci Flash?

> Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
> zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja,
> która skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni
> się diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o
> takich szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.

*Nowe* mają pojęcie. Polecenie TRIM. W okresie bezczynności
dysku można kasować sektory nośnika (a więc i sektory Flash)
zawierające dane nie mające już znaczenia dla systemu plików.
W efekcie w momencie zapisu miejsce jest już od dawna przy-
gotowane.

http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM_%28SSD_command%29

|                 |  Politechnika Śląska                   |