Re: Dyski SSD a SAS / SCSI

Autor: MC <m5c_at_go2.pl>
Data: Sun 11 Oct 2009 - 22:05:29 MET DST

news:2009101118512500@grush.one.pl...

> OCZ Vertex choćby.

Vertex ma pamięci MLC Samsunga. Widziałem je na własne oczy.

> Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
> to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
> o rząd wielkości gorsza od SLC.

To prawda. I dalej jest gorsza o rząd.

> Sektora, nie komórki.

Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

> Jakie polecenia niskopoziomowe?

Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I inne
manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

> A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
> prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
> translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony pamięci
z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu wyrównywania.
Chociażby Intelowski NVMHCI.

> Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

No cóż. W tej dziedzinie zmiany następują wyjątkowo szybko.

> Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
> mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
> zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem.

Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja, która
skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni się
diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o takich
szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.