Re: Notebook - wyciaganie akumulatora?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 12 Oct 2009 - 18:13:27 MET DST

Saiko Kila pisze:
> Przecież w li-ion stosuje się przynajmniej pięć różnych chemii,
> niemożliwe żeby każda dawała baterię która zachowuje się dokładnie jak
> tam napisano. Różnią się nawet nominalnie, więc tym bardziej w praktyce.

Super. Niech się różni choćby nawet dwukrotnie -- dalej to
będzie przecież *olbrzymia* różnica.

> W cytacie piszą o trzymaniu baterii naładowanej w różnym stopniu - w
> moim notku nie mogę trzymać naładowanej do 60%, bo on zawsze stara się

Chodzi o trzymanie *na półce*.

> utrzymać 95%-100%. Może oni mieli inne notebooki, a może mieszają
> trzymanie i używanie z trzymaniem bez używania, co dyskwalifikuje to
> porównanie.

Dlaczego? Chodzi właśnie o przechowywanie i trwałość. Jeżeli
ktoś pracuje na zasilaniu sieciowym to spokojnie może wyjąć
baterię i ją *przechowywać*, nie musi jej używać.

Swoją drogą, brakuje mi w notebookach przełącznika wyłączają-
cego w dowolnym momencie ładowanie baterii. Chciałbym mieć
baterię naładowaną na 40% czy 50% i *nie ładowaną dalej* mimo
podłączenia zasilania sieciowego.

> Nie zapisuję automatycznie. Autozapis to jedna z gorszych rzeczy, chyba
> że zachowuje zawsze kopię poprzedniej wersji i nie nadpisuje jej

Dobrze zrobiony autozapis zapisuje zmiany w *innym* pliku,
niż obrabiany. W ten sposób w razie awarii masz poprzednią
ręcznie zapisaną kopię, ręcznie zapisany oryginał *i*
automatycznie zapisaną kopię.

I Word, swoją drogą, chyba właśnie tak robi.

> Tyle że mnie przeszkadza kiedy np. przerywany jest rendering (który może
> trwać godzinę), upload (który może trwać 6 godzin), gra (która może

Rendering puszcza się na porządnej maszynie, a nie małym,
łatwo przegrzewającym się notebooku. Po prostu taki kompu-
ter do tego *nie służy*.

Upload można wznowić.

Gry na notebooku to znowu chybione zastosowanie klasy kom-
putera. Zresztą przerwanie gry nie jest żadną tragedią (a
jak dla kogoś jest, to niech się pozbawia nałogu).

> niepowtarzalne albo marnujące o wiele za dużo czasu. Poza tym Vista nie
> zawsze bezboleśnie przeżywa tak przerwaną pracę. Wreszcie - czemu mam
> czekać aż prąd zostanie włączony?

Jeszcze się nie spotkałem, żeby Vista nie przeżyła awaryj-
nego wyłączenia. Nie wykluczam takich przypadków, ale będą
to pojedyncze zdarzenia na dziesiątki tysięcy prób.

> Ale dobrze zainwestowane. Dużo mniej niż za UPS zapłacone, efekt końcowy
> ten sam, sam zysk.

A wiesz, ile kosztuje nowa bateria do UPSa? TRZYDZIEŚCI zło-
tych raz na dwa lata. Owszem, koszt zakupu urządzenia jest
wyższy, ale koszt eksploatacji na przestrzeni na przykład
dziesięciu lat -- o niebo niższy. Problem w tym, że wiele
osób nie myśli o używaniu sprzętu przez dziesięć lat; ba,
dla niektórych to już połowa całego życia.

> HP.

To się ciesz, bo HP, z którymi miałem kontakt, zawsze łado-
wały baterię do 100%, nawet po spadku do 95%. Czyli ją wykań-
czały.

> Ja sobie kupię nową jeśli ta się zepsuje. Zakładam że nowa wytrzyma tak
> samo długo. Nie mam czasu na używanie w inny sposób, ani ochoty. To
> martwy przedmiot, nie przywiązuję się :)

Rób co chcesz, Twoje pieniądze. Ale poczytaj sobie komenta-
rze pod moim artykułem o używaniu baterii. Większości ludzi
jednak *robi* różnicę, czy rocznie na notebooka wydadzą
200 zł, czy 100 zł i czy po dwóch latach bateria będzie
trzymała 90 czy 150 minut zamiast 240.

|                 |  Politechnika Śląska                   |