Ratujmy płytę główną

Autor: Beerman <kajetanski_at_gmail.com>
Data: Thu 05 Feb 2009 - 01:22:59 MET

Witam

Już parę ładnych lat minęło od kiedy ostatnio byłem na pl.comp.pecet,
więc witam wszystkich serdecznie:-)

A teraz do rzeczy: Stało się. Nie pamiętam ile już komputerów
złożyłem, ale kiedyś to musiało się stać. Coś mnie podkusiło żeby
dociskać radiator do Core 2 Duo śrubokrętem. Pech chciał, siła nacisku
została przyłożona nieprostopadle i śrubokręt z nóżki coolera
powędrował po płycie głównej z siłą nacisku przekraczającą
wytrzymałość lakieru pokrywającego pcb. Efekt - rysa w poprzek ścieżek
prowadzących do gniazd pamięci. Pacjent: Abit IP35-E. Objawy: pamięć
działa tylko w slotach DIMM-3 i DIMM-4 . Instalowanie pamięci w
slotach DIMM-1 lub DIMM-2 lub w jakiejkolwiek dualowej konfiguracji z
udziałem tych gniazd powoduje pipczenie płyty oznaczające błąd pamięci
(powtarzające się długie piiiiiiii). Przed wykonaniem rysy działało.
Zainstalowanie 2 kości po 1GB w gniazdach 3 i 4 powoduje ten sam błąd.

Poniżej schemat płyty głównej:
http://img.hexus.net/v2/navin/HEXUS.core/abit/IP35-E-Big.jpg

Obecnie włożyłem 2GB kość do gniazda DDR-4 i system wydaje się działać
stabilnie, również z podkręconym procesorem. Testy pod dużym
obciążeniem system przechodzi bez problemu.

Efekt mojej głupoty jest widoczny na zdjęciach:
http://img6.imageshack.us/my.php?image=ssa40694iw1.jpg
http://img156.imageshack.us/my.php?image=ssa40695vi8.jpg
http://img517.imageshack.us/my.php?image=ssa40696yr9.jpg

Zwracam się do was z pytaniem, czy naprawa takiej płyty, o wartości
ca. 200zł jest wogóle opłacalna, a jeżeli tak to gdzie można się
zwrócić o pomoc, najlepiej w Krakowie (oprócz serwisu Abita, do
którego też się zresztą zgłoszę z tym pytaniem). Oprócz gniazd
pamięci, wszystko działa, ale eliminuje to rozbudowę pamięci w
przyszłości. Z drugiej strony wiem że sama grubość ścieżek ma
znaczenie jeśli chodzi o stabilność działania całego zestawu.

Wszelką krytykę przyjmę z pokorą, za wszystkie odpowiedzi z góry
dziękuję,
Pozdrowienia,
Kajetan