Re: Nie będzie już ABITa...

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Thu 25 Dec 2008 - 02:54:50 MET

On 2008-12-24 21:25:00 +0100, Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> said:

> epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "de Fresz"
>
> A co ma wiarygodno¶æ do sprzeda¿y?

Jak sie nie jest monopolist± - bardzo du¿o.

> Maki od dawna mia³y wyznawców.
> I ci±gle maj±. Amigi zesz³y w z³ym momencie. Jakby je kto próbowa³
> _sensownie_ ratowaæ dziesiêæ lat temu, pewnie te¿ mia³yby wyznawców.

I rynek komputerów osobistych wygl±da³by znacznie ciekawiej.

> Oczywi¶cie. I dlatego z dnia na dzieñ z "spadajcie z tymi swoimi x86 my
> mamy wspania³e PPC" zrobi³o siê "damy wam cudny hiperwydajny x86".
> Jasssne.

Co Ty pleciesz? Pierwsza G5 (stacjonarna) - po³owa 2003 r., pierwszy
MacIntel - pocz±tek 2006 r. Zupe³nym przypadkiem by³y to MacBook Pro
oraz iMac, podczas gdy ostatni PowerMac G5 wyszed³ jeszcze w
pa¼dzierniku 2005, a nastêpcy na intelu doczeka³ siê dopiero w sierpniu
2006 r.
Nigdy nie wysz³a G5 w wersji mobilnej, mimo powtarzanych co pó³ roku
obietnic, raz ze strony IBMa, raz Motoroli. Do koñca PowerBooków mia³y
one ¿y³owane procesory G4, gdzie z rewizji na rewizje przyrosty
wydajno¶ci by³y paruprocentowe i coraz mocniej odstawa³y od
stacjonarnych PM oraz pecetowej konkurencji. Co w tej sytuacji mia³o
zrobiæ Apple - zaprojektowaæ w³asny procesor (miliardy dolarów i pare
lat badañ), zleciæ zrobienie go komu¶ innemu (komu, skoro taki gigant
jak IBM nie dawa³ rady?) czy mo¿e poszukaæ istniej±cego rozwi±zania?
Kr±¿± plotki, ¿e gadali równie¿ z AMD, z racji ponoæ ich wiêkszego
do¶wiadczenia z architektur± 64-bitow±, ale koniec koñców stane³o na
Intelu - i chyba s³usznie.

> O. Masz mo¿e jakie¶ szczegó³y? Co takiego w produkcji x86 by³o bardziej
> perspektywiczne w porównaniu z procesem produkcyjnym PPC?

To ¿e wci±¿ siê do¶æ dynamicznie rozwijaj± i bez problemu mo¿na kupiæ
wersje mobiln± - w chwili obecnej AFAIK Intel robi najbardziej wydajne
procesory do laptopów (i nie tylko) i raczej nic nie wskazuje, aby siê
to mia³o zmieniæ w najbli¿szej przysz³o¶ci. A gdzie jest IBM? Zdaje siê
mia³ powstaæ (a mo¿e ju¿ powsta³) Power6 do main frame-ów, a co¶, hmm,
bardziej dla ludzi?

> Przede wszystkim, to pisa³em o Amidze, jakby¶ nie zauwa¿y³.

Enigmatyczny ogólnik i zostawiony cytat zupe³nie tego nie sugerowa³y.

> Poza tym, jak zaraz zaczniesz mi udowadniaæ, ¿e Steve Jobs wymy¶li³
> myszkê (a Bill Gates - internet), to ja siê wypisujê.

Bez jaj, co to wogóle za brednie? :-> Nic Ci nie bêdê udowadnia³, bo
nie specjalnie czujê tak± potrzebê. Lubiê za to dyskutowaæ o faktach,
nie mitach. A fakty s± takie, ¿e w wielu dziedzinach Apple od lat jest
trend-setter'em, choæ wielu to chyba boli ;-)

> Poza tym, je¶li chodzi o studia (i, podejrzewam, ¿e wydawnictwa te¿,
> choæ tu nie mam do¶wiadczeñ z pierwszej rêki) to jest tylko i wy³±cznie
> si³a przyzwyczajenia.

Oraz si³a wygody. Mac OS jest naprawdê pod wieloma wzglêdami bardzo
wygodnym i wydajnym systemem do pracy, co zw³aszcza w bran¿ach
kreatywnych wci±¿ jest mocno docenianie. Nie ma wielu ograniczeñ Windy,
rozwija siê ca³kiem dyanamicznie (nowe wersje systemu co 18-24 miesi±ce
- i co najwa¿niejsze: funkcjonalne i dzia³aj±ce ;-)

> Sam widzia³em, jak ludzie kupowali ProToolsy na
> Maku, a nie na PC tylko i wy³±cznie dlatego, ¿e dziesiêæ lat temu
> pracowali na ProToolsach na Maku. (fakt, wtedy ProToolsów na PC nie
> by³o).

Jeden taki znajomy muzyk przez pare lat ci±gn±³ na pecetch. W koñcu, za
namow± znajomych naby³ u¿ywanego PowerBooka na próbê, zostwiaj±c sobie
swojego wypasionego peceta na wszelki wypadek. Po dwóch miesi±cach do
peceta ju¿ nie siada³, pó³ roku pó¼niej blaszak trafi³ do chrze¶niaka,
jako playstation. Znam wiele osób z bran¿ kreatywnych, które migrowa³y
na Maki i za nic nie chc± wracaæ do Windy. Znam ze dwie, które z racji
specyficznych potrzeb przesz³y w drug± stronê i do najszê¶liwszych nie
nale¿±. Ale to tylko marketing panie... ;-)

--
Pozdrawiam
de Fresz