Re: Nie będzie już ABITa...

Autor: de Fresz <defresz_at_NOSPAMo2.pl>
Data: Thu 25 Dec 2008 - 03:25:58 MET

On 2008-12-25 02:05:04 +0100, Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> said:

> Zwa¿ywszy na fakt, ¿e specyfikacja zosta³a opublikowana w '96, zapewne
> nikt.

Jako ¿e gdy ko³o 99 r. trafi³ do mnie na biurko pierwszy PM z USB,
zaciekawiony zrobi³em wtedy ma³y research. Pierwsze zdziwienie -
standard stworzony g³ównie przez Intela. Drugie zdziwienie - nikt ze
znajomych pececiarzy w tamtym czasie nie mia³ ¿adnych peryferiów, ponad
po³owa nie wiedzia³a co to, nieliczni mieli na jakiej¶ bardziej
wypasionej p³ycie, g³ownie w roli kurzo³apa.

> Trochê.

AFAIR ma³o. W tamtym czasie trzeba siê jeszcze by³o trochê naszukaæ,
¿eby znale¼æ drukarkê czy skaner na USB. I jak ju¿ siê spotyka³o USB,
to zazwyczaj na karcie PCI.

> Przy czym masz racjê w jednym. Apple by³o pierwsz± firm± (przynajmniej
> z zauwa¿alnych na rynku), która jako pierwsza wypierniczy³a wcze¶niejsze
> porty. Co wcale nie znaczy, jak to wielu makfanboyów przytacza, ¿e Apple
> wprowadzi³o USB na rynek.

Nie, nie wprowadzi³o. Ale wraz z du¿± popularno¶ci± pierwszych iMaków
przyczyni³o siê do upowszechnienia. ZTCP prawie wszystkie z pierwszych
urz±dzeñ USB, jak drukarki czy skanery, mia³y sterowniki pod Mac OSa,
co wcze¶niej, wierz mi, zupe³nie nie by³o oczywisto¶ci± (wrêcz
rzadko¶ci± w klasie konsumenckiej).

> Ja tam nie wiem co ty robisz. Ja wiem co ja robi³em.

Stawiam dolary przeciwko orzechom, ¿e znakomita wiêkszo¶æ u¿ytkowników
komputerów osobistych nigdy w ¿yciu nic takiego nie zrobi. Za to
obecnie prawie wszyscy korzystaj± z peryferiów podpinanych na USB.

> Co by³o mocnym kretynizmem z punktu widzenia kosztów.

Mia³o to te¿ zalety, choæby wydajno¶æ. Ale owszem, nie pozostawa³o bez
wp³ywu na cene.

> Kurczê, jako¶ pomimo ³adnych paru lat pracy z urz±dzeniami SCSI nie mam
> takich problemów.

Je¶li s± to np. dyski serwerowe, to mo¿esz nie mieæ. Pod koniec lat 90.
samych z³±cz SCSI by³o z 5 rodzajów, ³±czenie ³añcuchów by³o gimnastyk±
wymagaj±c± posiadania paru ró¿nego rodzaju kabli oraz terminatorów (nie
wszystkie urz±dzenia by³y samoterminuj±ce), brrr - wogóle mi tego nie
brakuje. Czêsto mia³em do czynienia z ³añcuchami zewnêtrznymi po 4-6
urz±dzeñ i pocz±tkowe po³±czenie tego, tak aby wszystko dzia³a³o nie
raz zajmowa³o ³adnych pare godzin walki.

> Zaraz, zaraz... To ty wyjecha³e¶ tutaj z "biciem na g³owê".
> Nie by³o mowy o ograniczeniach bud¿etowych.

No tak, za³o¿y³em ¿e rozmawiamy o urz±dzeniach klasy popularnej, nie
w±skospecjalizowanych.

> I one pewnie s± konkurencj± dla macierzy FC?

W zastosowaniach domowych - z pewno¶ci± :-P

--
Pozdrawiam
de Fresz