Re: Raid 5

Autor: Padre <Padre_at_no.net>
Data: Mon 11 Aug 2008 - 01:37:26 MET DST

> Pierwszą podstawową rzeczą jest to, że RAID jest tylko narzędziem do
> utrzymania ciągłości pracy. Ewentualnie, w szczególnych przypadkach,
> poprawienia osiągów.

Poszedł bym dalej - jest tylko urządzeniem zmniejszającym ryzyko
powstania przerw w pracy i to pod warunkiem że sprzętowy RAID5 idzie w
parze z HOT SWAP bo do utrzymania ciągłości to mogą służyć lustrzane
serwery wyposażone w niezależne zapasowe zasilanie z własnych
generatorów a i to też nie gwarantuje pełnej ochrony danych:)

Swoje ważne dane trzymałem kiedyś na kilkunastu płytach CDR każda w 3
egzemplarzach na różnych nośnikach, teraz przekopiowałem je na kilka
DVDR każda również w 3 egzemplarzach, raz na rok poświęcam dwie godziny
na weryfikacje odczytu nośników i jeśli jakiś wykazuje problemy od razu
nagrywam nowy egzemplarz. Pewnie za 2 - 3 lata gdy archiwum zwiększy sie
do kilkunastu DVDR przeskoczy na BR - oczywiście dalej w 3 kopiach.
Dzięki temu NIGDY nie straciłem żadnego ważnego pliku. Oczywiście kopii
nie trzymam w jednym mieszkaniu.

Jeszcze jedna rada - warto poświecić cały jeden dzień na porządkowanie
archiwum, może okazać się że 75% lub więcej zawartości jest do niczego
nie potrzebna chyba że dopada nas już syndrom starej babki z szufladą
pełną wstążek...