Re: Pamięć RAM 532 a 667 Mhz

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sat 09 Jun 2007 - 21:30:43 MET DST

Użytkownik "owp" <owp1@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:f4esuf$p2d$1@inews.gazeta.pl...

> Za radą Twoją i qwerty'a, zainstalowałem everesta (home).

"Home" czyki najwyżej ver 2.20. Ściągnij najnowszą "Ultimate edition" ze
strony producenta (działa 30 dni)

> Pokazał, że obie kości są 667 (rzecz. 333). Natomiast CPU-Z też pokazał,
> że kości są 667, ale w sekcji memory częstotliwość ustalił na 266, co przy
> mnożniku 2 daje wartość 533(?).

Tak, CPU-Z dobrze pokazał. W sekcji "SPD" masz parametry pamięci, a w
"Memory" masz parametry jakie płyta ustawiła.

> Co do everesta, to nie pamiętam czy ustala faktyczną wartość, gdyż za 2 i
> kolejnymi uruchomieniami przestał działać w zakresie niektórych funkcji
> (zresztą był napis, że może źle działać, bo nie rozpoznaje czegoś tam).

J/w. Stara wersja programu więc nie rozpoznaje wielu nowych chipsetów, płyt
głównych czy pamięci.

> W każdym razie jest prawdopodobnie tak jak pisaliście - kości mogą
> pracować 667, ale pracują na 533. W sklepie na pewno nic nie majstrowali,
> gdyż w ofercie mieli 1GB, przy mnie dołożyli...
> W biosie nic nie mogę majstrować, gdyż w tej toshibie prawie nie ma opcji
> biosu.

A co z timingami ? Powinny się ustaiwć te szybsze (krótsze) z trybu 533.
Najgorzej jeśli płyta ustawiła częstotliwość na 533, ale timingi zostawiłą
dłuższe z trybu 667.

> A jeśli pamięć dostosowuje się do procesora, to jaki ma sens montowanie
> szybszych ? No i - chwalenie się tym w opisie...

Bo 667 są praktycznie w tej samej cenie co 533. A w opisie jednak lepiej
wygląda pamięć 667 niż 533. A że nie chodzi w trybie 667 ? Nie możesz podac
producenta / dystrybutora dosądu o "niezgodność ze specyfikacją" bo w
reklamie nie pisze że pamięć pracuje w trybie 667.

> W zasadzie nie zależy mi na ustawieniu tej pamięci, ale ciekawi mnie, czy
> ktoś domysla się czemu tak się dzieje :)

Czy CPU-Z zgłosił że pamięć pracuje w dual channel (oczywiście jeśli płyta
główna wspiera DC) ? Bo dual to już parę % wydajności dodaje.
Sprawdź też czy jak wyjmiesz jedną kość (uważaj, łatwo popsuć) to na
pojedynczym, fabrycznym module częstotliwość pamięci nie wzrośnie do tych
667. Jeśli tak to znaczy że w dualu chipset ogranicza przepustowść pamięci,
aby nie przekraczała przepustowości po FSB między CPU a tzw. Northbridgiem
(FSB 133MHz QPB dla CPU czyli efektywne 533 i 2x266MHz dla pamięci)