Re: Jaka grafa aby REAR "latał" ?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 12 May 2007 - 15:11:25 MET DST

vector <izohelia@gmail.com> wrote:

> ... FEAR bo mam tylko tą jedną grę jako punkt odniesienia ;-) Muszę
> doradzić znajomemu zakup karty graficznej, która będzie eksloatowana
> przez namiętnego gracza ;-)

            To w duzej mierze kwestia gustu, ale tez sobie gierke wybrales
jako wyznacznik wydajnosci. To przeciez produkcja z 2005 r, a od tego
czasu wiele sie zminilo. Poza tym IMHO jest mocno przereklamowana.
Specjalnie sciagnalem demo bo mialem mozliwosc kupic za 19 zl na wyprzedazy
w Tesco i nie podobala mi sie wcale. Grafika jak to u Sierry, pozbawiona
sczegolow i smaczkow, jakies furystyczne klony i do tego dzwiek - jedyna
gierka na ktorej do tej pory byl calkowicie znieksztalcony, wrecz zanikal
dzwiek na SB Live. Widocznie Sierra poszla na wspolprace z SB by przycisnac
do kupna X-Fi (gamer) lub co najmniej audigy2. No chyba ze to tylko demo
jest tak dokumentnie spaprane, a wersja retail+patche ma to poprawione.
Tylko co to za demo, ktore skutecznie zniecheca do kupna finalnego
produktu.

> Co możecie doradzić w rosądnej cenie

            To tej gierki spokojnie wystarcza stosunkowo niedrogi GF7600GS
GDDR3. Jesli nie chcesz szybko zmieniac i myslisz o troche bardziej
wymagajacych tytulach to mozna rozwazyc oczko wyzej - GF7900GS (256bit,
wiecej jednostek i swietna podkrecalnosc) oraz GF8600GT - to juz klasa
srednia w DX10, a kosztuja tylko ~100 zl wiecej.

> i czy na wydajność takich gier w większej cześci składa się moc
> obliczeniowa CPU czy wielkość i szybkość RAMu oraz wydajność karty
> graficznej?

            Wszystko po trochu skaluje sie ze soba (CPU z grafika) oraz jest
ograniczane iloscia RAMu systemowego i VRAM. To nie tak ze kupna jednego
syper wydajnego elementu zalatwia sprawe, bo waskim gardlem beda pozostale.
Wbrew pozorom na ogolna wydajnosc w grach ma wplyw nawet z pozoru tak alo
istotna sprawa jak szybkosc dysku - np: Compay of Heroes, ktora niedawno
kupilem i bardzo mi sie podoba na poczatku allokuje sobie ~690 MB przy
1 GB RAM systemowego i 256 MB VRAM, a potem ta wielkosc jeszcze powieksza.
Do stanow srednich typu wspomaniany GF7600GS GDDR3 dosc dobrze pasuje
standardowy CPU jednordzeniowy typu A64 3800+ - 4000+ (nominalnie czy po
OC) i 1GB RAM, jak ktos wydal wieksza gotowke na wypasiony GF8800 czy X1950
szkoda go dusic i warto sparowac go z Core2Duo i 2+ GB RAM. Jak kogos stac
na taka grafike to i na reszte tez.

> Pytam, bo osobiście nie widzę sensu w kupowaniu Core 2 Duo, gdzie z
> powodzeniem zastąpi go Pentium D 3GHz (200-300 zł oszczędności),

            Blad. C2D/Q nie ma na dzis realnej konkurencji. Po dlugim dostawaniu
ciegow, zwlaszcza w grach od A64 Intel naprawde sie przylozyl w C2D i C2Q.
Pentium D jest wyraznie mniej wydajny, energochlonny i to jest juz powoli
przestarzala grzalka (epigon nieudanego NetBurst) a nie wspolczesny CPU.
Zreszta na poczatku marca 2007 zaprzestano jego produkcji i pakowanie sie
w plyte/cpu teraz to nieporozumienie. Poza strata finansowa, czasu i
dlubanina przy zmianie sprzetu pamietaj tez ze pakujac sie w konkretna
plyte wiazesz z nia WinXP w wersji OEM (zdecydowania wiekszosc jesli
chodzi o PC do gier w domu w PL, malo kto ma BOxa), a jesli za rok bedziesz
musial przyspieszyc peceta bardzo prawdopodobne ze nie skonczy sie an
zwyklej zmianie CPU jak jest prawdopodobne przy mlodym C2D. Przy PEntium D
trzeba bedzie zmienic plyte, CPU, system (o ile da sie kupic jeszcze XP,
a Vista do gier (i nbie tylko) to nieporozumienie: wydajnosc zazwyczaj jest
nizsza niz w XP o 30-50% a wymagania sprzetowe, zwlaszcza w stosunku do RAM
ida w kosmos.

> szybki RAM oraz dysk, a zaoszczędzone środki można dołożyć do karty
> graficznej? Dobrze kombinuje? ;-)

            Zle. Sama szybka karta graficzna nie zalatwi sprawy. Jakbym mial
wybierac lepszy/nowszy CPU i plyta czy grafika to stawiam na mobo/cpu.
Grafike wymienia sie najlatwiej, a i jest to najszybciej starzejacy sie
element komputera i tym samym najszybciej tracacy na wartosci. Skoro nie
masz zamiaru porywac sie na nowe, modne produkcje o duzych wymaganiach
w rodzaju stalkera to lepiej bys zainwestowal w C2D (zyskasz w wydajnosci
na wszystkim, nie tylko gierkach na ktorych swiat sie nie konczy), a do
tego dal oszczedna na dzis GF7600GS GDDR3 skoro podstawowa gierka ma byc
FEAR.

> To na czym FEAR będzie latał przy ustawieniach MAXIMUM? ;-)

            Latal bedzie (jak nie przymierzajac UFO) jak plytke wyrzucisz przez
okno. A jesli chodzi o dzialanie z zadowalajaca jakoscia przy wysokich
ustawieniach graficznych to nie polecam ustawianie wszystkiego z automatu
na max. Nawet dzis taka stara juz gierka jak FarCry (produkcja z 2004 r,
spokojnie gralo sie w nia K7, 512 MB RAM i R9600 128 MB VRAM@250(500) to
po ustawieniu wszystkiego na max na A64 Venice @2,5GHz, 1 GB RAM,
GF7600GS@GT 256 MB GDDR3 @800(1600) gierka wyraznie szarpie, tzn dziala z
~50 FPS, ale cyklicznie spada do ~2-4 FPS. Wyglada na to ze tekstury nie
mieszcza sie w 256 MB pamieci lokalnej grafiki przy ustawieniu MAX i
doczytuje je z pamieci systemowej. Zmniejszenie na medium samych tekstur
praktycnzie nie wprowadza rownicy w odbiorze, a wszystko dziala plynnie.

> PS. Co do procesora - za 6-9 miesięcy wejdzie coś nowego i zaje...e
> szybkie Core 2 Duo będzie można kupić w aktualniej cenie Pentium D,
> którego i tak nie mogę do końca wykorzystać...

            Tak myslac moznesz doczekac strosci uzywajac liczydel albo XT.
Intel nad C2D/Q dlugo pracowal i platforma mu sie naprawde udala
(to pokazuje jak glupie bylo ukrecenie lba bardzo udanemu PIII Tualatin
by promowac P4) i przez najblizsze 2-3 lata raczej nie bedzie u intela
rewolucji w architekturze, raczej drobne zmiany i modyfikacje. Jak
wybierzesz dobra plyte pod C2D dzis, to za jakis czas (gdy bedzie brakowac
mocy) zmienisz niewielkim kosztem na C2Quad jak ceny zejda na ziemie,
a i aplikacje powszechnie beda wykorzystywac SMP.

> a FEAR dobrze chodził i na PIII 500MHz z 0,5GB RAMu, a wszystko zależało
> od karty graficznej.

            Nie tylko od karty graficznej. W tego typu produkcjach liczy sie
nawet karta dzwiekowa, bo w kastratach typu Audigy SE czy X-Fi Extreme
Audio (nazwywanie ich odpowiednnio Audugy i Xfi to w najlepszym razie
naciagactwo) calosc dzwieku przestrzennego i EAX liczy CPU przez sterowniki
bo te kastraty nie maja DSP zdolnego to policzyc(*) zabiera nawet 30-40%
mocy wspolczesnych CPU, nie mowiac juz o takim starociu jak PIII 500.

> Tylko nie latał ;-)

            O lataniu juz pisalem ;P
Dziala dobrze i nie uwiera - nie zmieniac. Jak juz zminiac sprzet, to tak
by zyskaly jak najbardziej wszystkie zastosowania, a nie tyklo gierki.
A jak chces zmiec "wszyskto na full" kup konsole - tam do czasu zmiany
generacji sprzet jest staly.

PS:
* - tak dzialaja monopole. Niewazne czy jest to dostawca kart dzwiekowych
(CT), OSow do domu (MS) jak nie ma konkuerncji i rywalizujemy tylko z soba
to po co podtrzymywac zycie starszych produktow - przeciez to godzi w
sprzedaz naszych NOWYCH. Skoro w takich kastratach jak Audigy SE/LS X-Fi
extreme audio DSP nie jest w stanie policzyc EAX 3.0 /4.0 i robia to
sterowniki to dlaczego do cholery nie powstaly sterowniki
z obsluga EAX 3.0/4.0 do SB Live z Emu10K1 majacym mozliwosc
przeprogramowania mikrokodu i wydajnosc na pewno nie mniejsza niz te
kastraty. SNR i dynamika przy grach specjalnie sie nie liczy, bo i tak
uzywa sie tego na sluchawkach albo rzadziej glosnikach 5.1 i liczy sie
praktycznie tylko dzwiek pozycjonowany. Co gorsza przy produkcji takich
tytulow jak Doom3 czy Prey CT postawilo podobno producentom ultimatum
(wyciagnieto sprawy patentowe) i zapewniono sobie promocje X-Fi. Krew mnie
zalala jak doszla do mnie przesylka z Prey i na wszystkim starszym niz X-Fi
ma sie do dyspozycji "az" dzwiek stereo bez zadnego pozycjonowania.
X-Fi ekstreme gamer mimo normalnego DSP do w dalszym ciagu produkt pociety
(wyjscia na karcie), kosztuje calkiem sporo (~300 zl), a przereklamowanym
Fatality nawet nie wspomne. A sam nie wiem czy kupowac Audigy 2/4 (pelne)
na Allegro bo niedlugo moze okazac sie ze z EAX 3.0 i 4.0 jest to samo co
teraz z EAX 2.0 na Live - jesli nie masz XFi z EAX 5.0 i OpenAL to zapomji
o dzwieku przestrzennym i mozliwsciach karty. Ta juz nie jest "trendy" i
bedziesz mogl sie cieszyc "az" stereo (dobrze ze nie mono).

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl