Re: W jakiej odleglosci siedziec od panoramy 19" ?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 11 Dec 2006 - 18:42:59 MET

Sebastian <mail@mail.com> wrote:

> Z wyjątkiem aplikacji do edycji tekstów, grafiki/zdjęć, arkuszy
> kalkulacyjnych i środowisk dla programistów które na panoramie są dużo
> bardziej ergonomiczne.

            Na poczatku jeszcze raz zastrzegam, ze wszystko co pisze w tym watku
ma wyrazny znaczek IMHO w domysle.

            Nie wiem jak Tobie pasuje, ale mi duzo bardziej odpowiada koncepcja
2 monitorow z trybem dualview. Jeden 17" CRT w rogu biurka jako pomocniczy
(tak zajmuje znacznie mniej miejsca, a CRT wiekszy niz 17" juz trudno
upchnac na przecietnym biurku) a obok niego - na wprost uzytkownika
i naprzeciwko klawiatury LCD 4:3 19" albo i wiekszy z mzoliwoscia
ustawienia jako pivot w razie potrzeby. Karty graficzne standardowo od
kilku lat maja 2 RAMDACi 400 MHz i zestaw DSUB + DVI-I (teraz nawet 2x DVI)
wiec taka konfiguracja jest bardziej uniwersalna. Monitory moga stac obok
siebie ramka w ramke, okna przeciaga sie miedzy nimi dowolnie praktycznie
jak na jednym duzym moniotorze, a jednoczesnie jest to rozwiazanie duzo
bardziej uniwersalne. Ma sie spory LCD do pracy na codzien z tekstem
(zazwyczaj >90% czasu) i nawet wlaczac tego CRT czesto nie trzaba, a w
razie potrzeby zapewnia to jednak zalety CRT - odwzorowanie barw, wideo
oraz gierki, ktore znacznie lepiej wygladaja na CRT, zwlaszcza biorac pod
uwage ze CRT bardzo ladnie przeskalowuje obraz do rozsadnej dla
standardowych kart graficznych rozdzielczosci 1024x768, bo do granie w
natywnej rozdzielczosci LCD 19" i wiekszych trzeba miec juz mocna (i droga)
grafike. No i dochodza takie rzeczy jak 2 desktopy (czasami sie przydaje)
czy chociazby granie na CRT z solucja w razie potrzeby na LCD,
a przy zastosowaniach o ktorych wspomniales wykorzysttuje sie oba jako
jeden duzy odpowiednio przesuwajac okna miedzy monitorami.

Dodam jeszcze ze jak dla mnie 19" LCD panoramiczny (16:9 lub jeszcze
bardziej prostokatny) jest po prostu strasznie "niski" - przekatna
rozjezdza sie w bok. Do czytania stron z sieci to jest koszmar - po bokach
zostaja puste pasy, a tekstu miesci sie "pare" linijek po odjeciu
standardowego paska GUI windows czy KDE oraz wszystkich paskow Firefoxa
itp. - co prawda jest tryb prelnoekranowy przegladarki, ale tego sie uzywa
do czytania dluzszych tekstow. Do biezacej pracy z wieloma oknami
przegladarki uzywa sie jednak normalnego trybu. Tu wlasnie sprawdza sie
swietnie pivot, ale jak wspomnialem - nie kazdemu musi odpowiadac ten tryb.

Na potencjalne 2 kontrargumentu odpwoem moze od razu:

- cena: wcale nie musi byc specjalnie wyzsza. Wiekszosc ludzi ma CRT i tak
w domu, a nawet jesli nie to teraz bardzo dobre uzywane mozna kupic za
grosze. Natomiast LCD 19" (a raczej wiekszy ze wzgledu na male rozmiary w
pionie takich LCD) czesto kosztuje wiecej niz CRT 17" i LCD 19" 4:3
lacznie.

- zajmowane miejsce: wbrew pozorom CRT ustawiony w rogu biurka wystajac z
tylu i boku zajmuje mniej miejsca niz sie wydaje, a glowny LCD jest
na wprost - naprzeciw klawiatury. A jesli ktos ma naprawde malo miejsca to
teraz czesto kupuje laptopa "przewoznego" (bo nie przenosnego - takie
kobyly zastepujace funkcjonalnie komputer stacjonarny) - celuha w tym
zwlaszcza newbies i kobiety.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl