Re: Nagrywarka DVD - co oznacza +R -R DL R9 ?

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Sun 19 Nov 2006 - 16:20:43 MET

Tytus napisał(a):

> 1) Jakie są różnice dla przeciętnego użytkownika pomiędzy formatem +R a -R?
> Wiem ogólnie, że róźnice dotyczą możliwości dopisywania do takiej płytki
> oraz możliwości odtwarzania na odtwarzaczach DVD. Ale konkretne informacje
> w róźnych źródłach są wzajemnie sprzeczne. Jak to jest naprawdę?
> Nie chodzi mi o teorię i wykład z fizyki, ale o praktyczne konsekwencje
> dla użytkownika domowego.

W praktyce kiedyś chodziło o to, że ze stacjonarnymi urządzeniami
bardziej kompatybilny był -R, jednak ja w praktyce nigdy nie spotkałem
się jeszcze z urządzeniem, które nie czytałoby +R, a jeśli nawet, to nie
przeczytałem jeszcze o takim przypadku, kiedy nie pomogłaby zmiana
booktype na DVD-ROM.
Poza tym jest jeszcze wspomniana przez Ciebie kwestia zapisu
wielosesyjnego. Ja jednak nagrywam tylko na +R z innego powodu - może
teraz to mniej istotne, bo te lepsze nagrywarki jakoś nie są tak
wybredne, ale trudno walczyć z przyzwyczajeniami... ;) Mianowicie sporo
nagrywarek cechuje się lepszą jakością zapisu dla plusów, a przynajmniej
tak było jeszcze jakiś czas temu. Z cała pewnością właśnie tak było z
LiteOnami, w przypadku których zalecano używanie plusów, a ja parę lat
temu kupiłem właśnie LiteOna - 812S - jedną z pierwszych nagrywarek DVD
dostępnych dla domowego usera za jakąś rozsądną cenę. ;)

> 2) W opisach nagrywarek oprócz oznaczenia DL pojawia się oznaczenie
> R9, czasem razem z DL, czasem osobno. Oba te oznaczenia pojawiają się
> ze znakiem plus lub minus. Co one oznaczają? I tu także chodzi mi o
> znaczenie dla przeciętnego użytkownika. Na pytanie zadane w Googlach
> otrzymuję tysiące stron z ofertami konkretnych nagrywarek, bez
> jakiegokolwiek wyjaśnienia.

AFAIK można to stosować zamiennie - płyta jednowarstwowa to R5,
dwuwarstwowa (DL) to R9. Oznaczenia te stosuje się również w odniesieniu
do wersji tłoczonych. Nie wiem z czego to się wzięło, logika podpowiada
mi, że to odniesienie do pojemności - R5 do niecałe 5 GB, R9 bo niecałe
9 GB. :) Czy mam rację - nie wiem. ;)

# /George Orwell - Rok 1984/