Reorganizacja pl.comp.pecet: statystyka + moje trzy grosze [bardzo długie]

Autor: Zenobiusz Zimny <zimnyzenon_at_hotmail.com>
Data: Sun 13 Aug 2006 - 08:25:34 MET DST

Witam,

W związku z dyskusją na temat zmiany nazwy grupy pl.comp.pecet,
pozwoliłem sobie opracować statystykę tematyczną, aby umocnić tezę, iż
grupę należy podzielić (i aby móc zaproponować sposób podziału).

Ten akapit odnosi się do metodyki "pomiaru", jeżeli Cię to nie
interesuje, możesz swobodnie go przewinąć.
Statystykę opracowałem korzystając z pomocniczego serwera news, skryptu
napisanego tymi ręcamy, i zestawu regexpów, które musiałem niestety
dostroić to występujących w nagłówku Subject fraz. Aby zmierzyć ilość
wątków, wątkowałem po References, co zapewne ma niejaki wpływ na wyniki
(podziękujcie newsgate) – część wątków uległa cudownemu rozmnożeniu.
Szczęśliwie nie jest to (IMO) liczba istotnie wpływająca na wynik badań.
Próbkę statystyczną pobrałem (bez jakichkolwiek filtrów) z trzech
różnych serwerów news (chello, icm i vogel). Nie pobierałem żadnych
archiwalnych postów, a to dlatego, że tendencje w sprzęcie się dość
szybko zmieniają, i nie chciałem zaburzać sobie wyników.

Rzecz podzieliłem na 17 (tak jakoś wyszło) kategorii tematycznych.
Ruch na grupie kształtuje się więc następująco:

Najstarszy post: Wed, 18 Jan 2006 13:28:34 +0100
Najnowszy post: Sat, 12 Aug 2006 21:24:10 +0200
Liczba dni: 206
Liczba wątków: 7422
Liczba postów: 44108
Ruch dzienny: 214,12 (średnia arytmetyczna)
Postów w wątku: 5,94 (średnia arytmetyczna)

Kategoria | Wątków | Postów | % | śr. na dzień | śr. na wątek
---------------|--------|--------|--------|--------------|--------------
Drukarki | 265 | 1075 | 2,44 | 5,22 | 4,06
Dyski twarde | 554 | 3529 | 8,00 | 17,13 | 6,37
Dźwięk | 149 | 803 | 1,82 | 3,90 | 5,39
Grafika | 549 | 3042 | 6,90 | 14,77 | 5,54
Laptopy | 446 | 2556 | 5,79 | 12,41 | 5,73
Monitory | 376 | 2408 | 5,46 | 11,69 | 6,40
Napędy | 401 | 2719 | 6,16 | 13,20 | 6,78
OT | 1263 | 6797 | 15,41 | 33,00 | 5,38
Overclocking | 138 | 1025 | 2,32 | 4,98 | 7,43
Pamięci RAM | 194 | 1242 | 2,82 | 6,03 | 6,40
Peryferia | 249 | 1228 | 2,78 | 5,96 | 4,93
Płyty główne | 660 | 3429 | 7,77 | 16,65 | 5,20
Procesory | 515 | 4025 | 9,13 | 19,54 | 7,82
Sieć | 148 | 861 | 1,95 | 4,18 | 5,82
Telewizyjne k. | 87 | 443 | 1,00 | 2,15 | 5,09
Zasilacze | 351 | 2099 | 4,76 | 10,19 | 5,98
Różne | 587 | 3745 | 8,49 | 18,18 | 6,38
Niesklasyfik. | 490 | 3082 | 6,99 | 14,96 | 6,29

Lekkie podsumowanie:
Jak łatwo zauważyć (i nie powinno to być wielkim zaskoczeniem) rządzą
Off-Topiki... W sumie tego należało się spodziewać: pecet powstał jako
jedna z pierwszych grup w polskim Usenecie, i jako taki po prostu nie
ma opisu, a jego nazwa nie wskazuje jednoznacznie (jest przede wszystkim
źle umieszczona w hierarchii), czym się grupa zajmuje; Jej sprzętowy
charakter to zresztą bardziej wynik ewolucji (powstały grupy specyficzne
dla różnych systemów operacyjnych), niż konkretnych, wiążących ustaleń.
Wypada tu podkreślić, że część z postów zakwalifikowanych przeze mnie
jako OT to po prostu bezczelny SPAM.
Bardzo duża liczba postów niesklasyfikowanych wynika po prostu z braku
umiejętności posługiwania się Usenetem wśród zakładających wątek –
większość z nich nosi wiele mówiące tytuły w rodzaju "mam problem",
"problem ze sprzętem", "co jest nie tak", itp. W tej kategorii są te
artykuły, które mógłbym sklasyfikować tylko po treści, jednakże ze
względu na ilość artykułów, pozwoliłem sobie to darować. Sądzę że
swobodnie można je rozdzielić procentowo po poszczególnych kategoriach.
W kategorii "Różne" umieściłem "pierdoły", nie dające się bezpośrednio
zakwalifikować do żadnej z pozostałych, takie jak tasiemki, pendrive'y,
huby USB, obudowy (no to może nienajlepszy pomysł), itp.
Do peryferiów wpadły: myszy, joysticki (to chyba OT?), skanery,
urządzenia wielofunkcyjne (ze wg. na skaner), klawiatury, itd.
Overclocking to wszelkiego rodzaju upiększacze, radiatory, wentylatory,
pasty, bajery, jak i pytania o podkręcanie.
Przez napędy rozumiem nagrywarki, stacje dysków i takie tam.
Reszta chyba tłumaczy się sama przez się.
No może tylko pozwolę sobie wyrazić śmiały pogląd, że stosunkowo mała
liczba postów dotycząca sieci komputerowych wynika z faktu, że istnieje
grupa tematyczna pl.comp.sieci, chociaż z jej opisu niespecjalnie
wynika, że zajmuje się ona również sprzętem...

Wnioski:
1. Grupa pl.comp.pecet w obecnym kształcie nie ma racji bytu. Jest ona
   ciągle zalewana postami niezgodnymi z tematyką grupy, jej nazwa nie
   sugeruje jednoznacznie charakteru. W związku z tym powinna zostać
   zlikwidowana.
2. W miejsce peceta należy powołać hierarchię pl.comp.sprzet.*.
   Proponuję utworzenie następujących grup tematycznych (nazwy będą
   niewątpliwie przedmiotem dyskusji, tak samo jak ich zawartość
   tematyczna):
   - pl.comp.sprzet.notebooki - grupa o komputerach przenośnych w
     rodzaju laptopów i tablet pc. Inną nazwą mogłoby być pcs.przenosne,
     ale obawiam się pewnej niejednoznaczności, tj. trudności ze
     znalezieniem, jak i off-topików dotyczących palmtopów;
   - pl.comp.sprzet.peryferia - drukarki, skanery, tonery, atramenty,
     myszy, klawiatury, *monitory*, głośniki, mikrofony, i co komu
     jeszcze wpadnie do głowy;
   - pl.comp.sprzet.plyty-glowne - płyty główne wszelkich komputerów,
     w tym serwerowe;
   - pl.comp.sprzet.karty-grafiki - tak, wiem że średnio po polsku, ale
     z przyjemnością przeczytam inne propozycje mieszczące się w
     ograniczeniu czternastu znaków na człon (bez głupich skojarzeń);
   - pl.comp.podzespoly - procesory, pamięci, karty dźwiękowe lub
     telewizyjne, oraz wszelkie podzespoły komputerowe, dla których nie
     istnieje wydzielona grupa;
   - pl.comp.sprzet.? - grupa o obudowach i zasilaczach, w tym
     awaryjnych... Kompletnie nie mam pomysłu na nazwę...;
   - pl.comp.sprzet.archiwizacja? (reloaded)... Taka nazwa nam wyszła w
     toku dyskusji przeprowadzonej ładnych parę lat temu (za starych,
     wątpliwie dobrych czasów, kiedy średnia postów na pececie
     oscylowała w okolicach 1000 na dzień). Grupa o napędach CD, DVD,
     Blue Ray, stacjach dysków, streamerach, nośnikach danych,
     kontrolerach (także macierzowych), *dyskach*twardych*...
     Zapotrzebowanie jest – ponad 30 postów dziennie, to nienajgorszy
     początek dla grupy o wąskiej w sumie tematyce.
     Tak, czy owak, jeżeli ktoś może zaproponować trafniejszą nazwę (bo
     grupa z taką nazwą nie mówi wprost, a przynajmniej nie do końca,
     czym się zajmuje), to czekam z niecierpliwością.
3. Na grupę o overclockingu (czy też jak to mówią tuningu, czy modingu,
   przepraszam za brzydkie słowa) ciągle chyba nie ma zapotrzebowania.
4. Duża liczba postów niesklasyfikowanych, i Off-topik, świadczy o dużej
   liczbie newbie piszących na grupę. Z doświadczenia (bo ze statystyki
   to wprost nie wynika) mogę powiedzieć, że na pececie jest dość
   znaczna rotacja wśród piszących, co niekoniecznie jest korzystne dla
   osób potrzebujących pomocy ze sprzętem: ludzie znający się na rzeczy
   ochodzą, bo grupę średnio da się czytać (taki był powód mojego
   unsubscribe).

To by było na tyle z mojej strony, czekam na (merytoryczne) uwagi.

P.S. Ktoś chce pomóc w tworzeniu opisów?

--
Zenon.