Re: Ahtlon 64 na 754 >3000

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Wed 22 Mar 2006 - 17:58:27 MET

Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote:

> Relatywnie tanie CPU są na rynek low-end komputerów biurowych.
> Jak chcesz szybką, rozwojową maszynę musisz zapłacić. AMD
> to nie organizacja charytatywna, a firma ;)

            Pisalem juz, ze AMD nie produkuje chipsetow core logic jak Intel,
a wylacznie CPU. W interesie producenta nie jest wiec wymuszanie za kazdym
razem zmiany plyty, dodatkowo obecna sytuacja gdy sa produkowane Semprony
SocketA, Athlony mobilne SocketA/Geode, Semprony i Athlony S754, Semprony-
widmo S939 [ale jednak sa produkowane wiec linie musza byc], Athlony64
S939, Athlony X2 S939, rozne odmiany Opterownow S940 dostosowanae do
konkretnej konfiguracji SMP, a niedlugo caly ten cyrk bedzie musial
przeniesc sie na obluge DDR2 i AM2 powoduje tylko problemy logistyczne.
Tego nie da sie ciagnac i wkrotce bedzie musial nastapic definitywny koniec
SocketA i S754 z pozostawieniem uzytkownikow na lodze.

            A co do kierowania sie zyskiem - nie wiem jaki zysk ma miec producent
z powstrzymywania sporej grupy uzytownikow od kupna nowego CPU.
S754 jest dobra oferta na dzis dla osoby kupujacej nowy komputer do
zastosowan podstawowych, dla osoby przesiadajacej sie z co bardziej
wydajnych rozwiazan opartych o SocketA juz nie za bardzo. Dodatkowo wiadomo
ze linia S754 skazana jest na podzielenie losu S423 wiec pakowianie sie w
upgrade SocketA na S754 jest IMHO bez sensu. A jak pisalem w miare tanich
CPU S939 zapewniejacych za jakis czas zmiane samego CPU nie ma [na tym
producent CPU zarabialby 2 razy]. Patrzac po znajomych to jest calkiem
spora grupa potencjalnych klientow, ktorzy z uwagi na obecna sytuacje na
rynku i brak przyszlosci S754 wstrzymuja sie z upgrade sprzetu z SocketA
- na nich producent CPU zarabia cale 0 zl.

> Socket A wcale nie jest tak zgodne, jak Ci się wydaje.
> To, że fizycznie procesory pasują nie oznacza, że będą
> działać.

            To ze pierwsze niektore plyty sa po prostu zle zaprojektowane
elektrycznie i pozbawione upgrade biosu bo producent ma to gdzies nie
przekresla uniwersalnoisci rozwiazania. Jakis czas temu znajmoy bral dla
siebie nanowsza i najwydajniejsze rozwiazanie dla SocketA jakim jest
nForce2 Ultra 400. Akurat kurzyl mi siestary Duron 800 Spitfire wiec
poszedl do tej plyty do czasu kupna przez niego wydajniejszego CPU i
dzialal wysmienicie. Jesli dzialal Duron 800 Spitfire, to dzialalby rowniez
slabszy Duron 600 na tym samym rdzeniu czy jeszcze starszy Athlon
Thunderbird - dowolny CPU na SocketA. I gdzie tu brak uniwersalnosci?
W druga strone nawet na starenkich plytach z KT133A bez problemu dzialaja
Athlony Thbready B0. To ze obcnie sprzedawane i produkowane Semprony
SocketA nie dzialaja na nich z pelna wydajnoscia wynika tylko i wylacznie
z podniesienia FSB i zablokowania mnoznika CPU - dzialaja przez to z nizsza
czestotliwoscia, ale dzialaja. Gdyby nie byly zablokowane moglyby dzialac z
wyzszym mnoznikiem, a nizszym FSB.
Z ciekawostek na plycie z KT133A udalo mi sie uruchomic nawet Bartona
- co prawda identyfikowany byl jako nieznany procesor ze swoim taktowaniem
fizycznym, ale dzialal. Tak wiec trudno uznac ze SocketA nie jest
uniwersalne, a to ze chipset z konca 2000 r. nie dziala oficjalnie z
czestotliwoscia FSB wyzsza niz 133 MHz/266DDR trudno wymagac.

> Poza tym dywersyfikacja rodzajów gniazdek umożliwia stopniowanie cen
> produktu,

            To podzial na linie Sempron/Athlon/AthlonX2/Opteron tego nie
zapewnial? :O
Procesory z linii K8 produkuje tylko i wylacznie 1 producent [nie mowie
o FABach i podwykonawcach] wiec moze niemal dowolnie ustalac ceny bez obawy
ze ktos wyprodukuje te CPU i bedzie sprzedawal taniej - to nie pietruszka.

> a producentowi chodzi o zwiększanie zysków, a nie oszczędności
> konsumenta, co jest chyba oczywiste.

            Rownie dobrze moze to robic i robil do tej pory w ramach jednej
podstawki. A jak juz pisalem - przy powstrzymywaniu uzytkownikow przed
zmiana platformy [bo jedna jest nierozwojowa a druga ma zbyt wysokie ceny
nawet najnizszego CPU] producent zarobi okragle 0 zl. W efekcie kwitnie
rynek wtorny i uzywane albo lezakowane mobilne Bartony osiagaja
nieproporcjonalnie wysokie ceny.

> W jakim sensie zostaną na lodzie? Od WIELU LAT wiadomo,
> że każda poważniejsza aktualizacja wymaga wymiany prawie
> całego komputera.

            To ciekawe, bo od kilkjunastu lat - od czasu pierwszych podstawkowych
486SX jeszcze nawet nie na gnizdzie ZIF _KAZDA_ plyte uzywalem z dwoma CPU:
kupowalem razem z wystarczajacym na dana chwile za niewielkie stosunkowo
pieniadze rzedu ~400 zl i zmienialem za rok do 2 lat. Jak do tej pory
sprawdzalo sie bez pudla, teraz AMD sie poprzewracalo w glowie zapatrujac
sie na poczynania Intela - w tewn sposob nie zwikszy swojego udzilau w
rynku. Ma dobre CPU z linii K8, troche sie odkulo ale przez stagnacje w
ciagu ostatnich ~2 lat i blokowanie rozowju Intel odzyskuje coraz wiecej
z utraconego udzialu. Rzypomne tylko ze ~1,5 roku temu jako niezly, wydajny
CPU kupowalo sie Athlona64 3000+ S939, obecnie mniej wiecej to samo. Nawet
cena pozostala praktycznie taka sama, zmienilo sie tylko jadro.

> Era typu "kupię 1 GHz, za dwa lata wstawię 4 GHz" minęła bezpowrotnie

            Liczby przesadzone, ale uwazasz ze bylo w tym cos zlego? Przynajmniej
z punktu widzenia uzytkownika koncowego? Nie cierpie zmieniac plyty glownej
- raz ze wymaga to wybebeszenia calego komputera [to najmniejszy problem],
dwa ze nie wiadomo czy z nowa nie pogryzie sie obcena pamiec czy karty
rozszerzen [uzywam 5 PCI i wiem np: ze nowe plyty K8, w szczeglonosci Asusa
maja duze problemy z obsluga SkyStara2], trzy ze przy sposobie dzialania
windows NT wiaze sie to niemal zawsze z konieczonoscia reinstalacji
systemu, czego tez nie lubie. Obecnie uzyawana przeze mnie na podstawowym
desktopie instalacja win2k ma prawie 2 lata, jest ustawiona tak jak lubie
i ma sie dobrze. Nawet jesli WinNT przezyje zmiane plyty glownej i
rewolucje w sterownikach, to zazyczaj dziala wtedy fatalnie i predzej czy
pozniej trzeba to postawic od nowa. zminiajac sam CPU po ~roku nie ma
takiego problemu.
No i jeszcze jedna bardzo wazna sprawa - ze wezgledu na ceny wiekszosc
uzywanych w PL wersji najpopularniejszego OSa desktopowego MS, jakim jest
winXP, to wersje OEM. A te licencje jak zapewne wiesz wg MS ida do kosza
wraz ze zmiana plyty glownej!

> (a też nigdy nie była aż tak zaawansowana taka możliwość aktualizacji).

            Az taka nie, ale rozsadna jak najbardziej. Szkoda ze mobilne Bartony
wskutek nie-wiadomo-dlaczego zaprzestania produkcji przez AMD osiagaja tak
irracjonalne ceny biorac pod uwage proporcje cena/wydajnosc w porownaniu
z K8 S754. Najprosciej byloby zmienic teraz CPU z Thbreda B0 1700+
dzialajacego jako Sempron 2600+ na jakiegos wyzszego Bartona. Niestety jest
to nieoplacalne i skazuje na kupno z drugiej reki/przez aukcje a nie w
normalnym sklepie. Na tym AMD chyba za duzo nie zarobi :>

> Trzeba kupować co jest potrzebne, używać jak długo się da i

            ...zmienic CPU, dopiero w nastepnym kroku zmiana plyty/komputera.
Tak jest optymalnie dla uzytkownika, co staralem sie wykazac.

> sprzedać w całości, kupując nowy komputer.

Sprzedales kiedys komputer w calosci? Ja nigdy, co najwyzej poszczegolne
czesci. Zreszta zazwyczaj najwiecej traci sie wlasnie na sprzedazy calego
kompletnego komputera.
Zazwyczaj u mnie sprzet ma taki cykl:
1. Plyta glowna + cpu na dzis.
2. Po ~roku do ~2 lat wymiana samego CPU na bardzei wydajny wraz ze
   wzrostem wymagac co do CPU.
3. w miedzyczasie dozbrojenie konfigu o inne elementy
4. sprzet z pkt 1 wraz z przypisanym do niego OEem MS w wersji OEM
   przechodzi z roli mojeo podstawowego komputera do roli pomocniczego
   komputera biurowo-internetowego dla pozostlycz czlonkow rodziny,
   a na jego miejsce kupuje sie zestaw mobo+cpu odpowiadajacy pkt 1 tylko
   1 generacje nowszy.
5. Sprzet z pkt 1, bedacy teraz juz maszynka biurowa zostaje zdegradowany
   do roli pobierajacego malo pradu i dzialajacego prawie nonstop serwerka
   domowego/routera gdzie nie potrzeba duzej mocy, a liczy sie przede
   wszystkim maly pobor pradu i cisza w porownaniu z aktualnie
   sprzedawanymi grzalkami. Kwestia oprogramowania OEM nie ma juz naczenia,
   bo na tak starym OSie MS i tak wiekszosc rzeczy by nie dzialalo, a do
   tego zadania sluzy lepiej jakis linuks/freeBSD pracujace bez powloki
   graficznej - sam SSH + interfejs http.
6. Routerek/serwerek psuje sie albo jest tak stary i malo wydajny ze trafia
   na strych, potem na smietnik.

Dzieki takiemu rozwiazaniu na dzis uzywam:
1. na desktopie dziala AXP 1700+ Thbread B0 @Sempron 2600+ z nForce2Ultra
   400, ktory nie za bardzo mam na co zmienic z uwagi na ceny i dostepnosc
   mobilnych bartonow
2. jako komputerek biurowy/do sieci AMD K6-2+ 550 + VIA MVP3
3. serwerek: iPII 350 + iBX
4. router: AMD 5x86 AKA X5 133 MHz @ 66 MHz + SIS496
5. na strychu jako weteran do recyklingu UMC U5 Super40 + plyta na
   chipsecie Opti jeszcze z VLB. Starsze juz jakis czas temu stopniowo
   powedrowaly na smietnik, ale zadnego nie sprzedalem w calosci.

> Ja swoją ostatnią maszynę używałem chyba z 6 lat,

            O moim zapatrywaniu na sprzet i jego zmianey pisalem wyzej.
A jesli uzywales tej maszynki przez 6 lat do zastosowan, o ktorych pisalem
w pkt 1, bez zmian CPU to jestem pelen podziwu dla Twojej ...cierpliwosci
;)

> teraz nowy komputer używam od 1.5 roku chyba i nie planuję
> zamienić go wcześniej niż za 2 lata

            O tym tez pisalem wczesniej ~1,5 roku temu sprzedawaly sie juz A64
S939 3000+ - ...ktore nadal sa podsstawowym modelem desktopowym z segmentu
mainstream w aktualnej sprzedazy. To tylko pokazuje jaki mamy zastoj w
sprzecie.

> -- a i wtedy na coś, co będę mógł z 3-5 lat używać.

            Dlatego powinienes rozumiec jak wazna jest perspektywa zmiany CPU na
bardziej wydajny i nie pakowanie sie w taka slepa uliczke jak dzis stanowi
S754. Przy takim podejsciu spodziewalbym sie raczej poparcia powyzszego
stanowiska niz krytyki ze producent CPU moze robic co mu sie podoba i
zmianic podstawki jak rekawiczki. Owszem moze, tylko niekoniecznie
uzytkownicy maja palac entuzjazmem do takiego podejscia i biec za kazdym
razem do sklepu po nowa plyte i nowy OS od MS.

> Wyrzucaniem pieniędzy w błoto jest również aktualizowanie
> komputera co jakiś czas. Należy używać co się ma i nie
> zwiększać swoich wymagań zanadto. Nie wiem, czemu wszyscy
> są tak zafascynowani koniecznością "upgrade'u" komputerów.

            4 akapity wyzej przedstawilem Ci swoja baze sprzetu wiec choroby
zwanej upgradeholizmem chronicznym raczej nie mozesz mi zarzucic.
Co nie zmienia faktu, ze w konfigu z pkt 1 Thbread B0 1700+ @Sempron 2600+
jest juz troche za wolny. Od czasu do czasu cos mnie napada na gierke gdy
wyjdzie naprawde fajna pozycja. Ostatnio bawilem sie ponad rok temu FarCry,
poprzednio CC Generals i Zero Hour tez z kolejne ~1,5 roku wczesniej.
Az boje sie ze spodoba mi sie jakas nowa pozycja, bo wtedy wwspomniany
Thbread i R9550@9600 PRO moze bolesnie przezyc ta konfrontacje ;)

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl