Re: Ahtlon 64 na 754 >3000

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 28 Mar 2006 - 11:59:02 MET DST

Michal Bien napisał(a):
> Pisalem juz, ze AMD nie produkuje chipsetow core logic jak Intel,
> a wylacznie CPU. W interesie producenta nie jest wiec wymuszanie za kazdym
> razem zmiany plyty, dodatkowo obecna sytuacja gdy sa produkowane Semprony

Nie w *bezpośrednim* interesie, lecz w pośrednim już tak.

Zauważ, że różne podstawki umożliwiają producentom płyt
sprzedawanie modeli w różnym zakresie cenowym, przy czym
faktycznie są między nimi różnice wydajności bo i funkcjo-
nalność wynikająca z podstawki jest inna. AMD zarobi zatem
więcej na S754 bo tanie płyty S754 rozkręcą sprzedaż, a jedno-
cześnie pozostawi sobie możliwość sprzedawania drogich proce-
sorów S939 (z drogimi płytami S939, co cieszy producentów
płyt) tym, którym wydajność rozwiązań S754 nie wystarcza.

> przeniesc sie na obluge DDR2 i AM2 powoduje tylko problemy logistyczne.
> Tego nie da sie ciagnac i wkrotce bedzie musial nastapic definitywny koniec
> SocketA i S754 z pozostawieniem uzytkownikow na lodze.

Oczywiście. AMD już zapowiada koniec S754 i powolny koniec
S939. Od dnia premiery zresztą było wiadomo, że jakakolwiek
większa zmiana w podsystemie pamięci będzie wymagała nowej
podstawki i nowych płyt.

> A co do kierowania sie zyskiem - nie wiem jaki zysk ma miec producent
> z powstrzymywania sporej grupy uzytownikow od kupna nowego CPU.

Podejrzewam, że bardziej liczy się dla producenta proce-
sorów sprzedaż układów do *nowych* komputerów sprzeda-
wanych laikom i firmom, niż inwestowanie w uniwersalność
dla nielicznej przecież rzeszy "entuzjastów". A firma
chętniej kupi 100 tanich maszyn S754 i 10 drogich S939
(dla szefów i do najważniejszych prac) niż 110 w jednej,
zunifikowanej, lecz drogiej platformie -- i tak po
amortyzacji sprzętu całość się wymieni bez prób wymie-
niania czegokolwiek.

> S754 jest dobra oferta na dzis dla osoby kupujacej nowy komputer do
> zastosowan podstawowych, dla osoby przesiadajacej sie z co bardziej
> wydajnych rozwiazan opartych o SocketA juz nie za bardzo. Dodatkowo wiadomo

Dokładnie. Jeżeli komuś nie wystarcza Socket A, musi
się wykosztować na Socket 939. A nie wystarcza naj-
częściej graczom, lecz kto mówił, że granie jest tanie?
O ile same gry "można" jeszcze kraść (bo samo kupowanie
oryginałów pewnie wielu graczy by wyleczyło szybko z
aktualizowania sprzętu pod kątem najnowszych tytułów),
to komputery już nie za bardzo.

> To ze pierwsze niektore plyty sa po prostu zle zaprojektowane
> elektrycznie i pozbawione upgrade biosu bo producent ma to gdzies nie
> przekresla uniwersalnoisci rozwiazania. Jakis czas temu znajmoy bral dla

Tu nie chodzi o "źle zaprojektowane elektrycznie". Cała
masa pierwszych płyt Socket A miała tylko FSB 100 MHz,
potem tylko do 133 MHz... Nawet, jak procesory działały,
to zdecydowanie wolniej, więc ludzie i tak wymieniali
płyty. Potem pojawił się DDR SDRAM i nowe różne bajery,
więc jak ktoś chciał mieć wyższą wydajność to znajdował
okazyjnego kupca na starą płytę i zmieniał ją.

> To podzial na linie Sempron/Athlon/AthlonX2/Opteron tego nie
> zapewnial? :O

Nie w tym zakresie. Różne gniazda (a w efekcie różne kon-
trolery pamięci) dodatkowo różnicują wydajność tych proce-
sorów. Gdyby droższe modele różniły się tylko zegarem lub
cache to ludzie by je podkręcali i odblokowywali cache.
AMD przećwiczyło to już z Duronem i Athlonem.

> To ciekawe, bo od kilkjunastu lat - od czasu pierwszych podstawkowych
> 486SX jeszcze nawet nie na gnizdzie ZIF _KAZDA_ plyte uzywalem z dwoma CPU:
> kupowalem razem z wystarczajacym na dana chwile za niewielkie stosunkowo
> pieniadze rzedu ~400 zl i zmienialem za rok do 2 lat. Jak do tej pory

I dalej tak możesz. W pewnym zakresie, oczywiście.
Ale to przecież wyrzucanie pieniędzy! Jeżeli już
dokonywać upgrade sprzętu, to tak na 2x szybszy, a nie
o kilkaset MHz z tymi samymi pamięciami i chipsetem.

> sprawdzalo sie bez pudla, teraz AMD sie poprzewracalo w glowie zapatrujac
> sie na poczynania Intela - w tewn sposob nie zwikszy swojego udzilau w
> rynku. Ma dobre CPU z linii K8, troche sie odkulo ale przez stagnacje w

A czy zmniejszy? Ja przesiadłem się z K6-2 na Bartona,
a w następnym kroku przesiądę się na Athlona 64 X2 lub X4,
jak już będą. Za każdym razem *i tak* musiałem wymieniać
płytę, więc na niczym nie straciłem.

> Liczby przesadzone, ale uwazasz ze bylo w tym cos zlego? Przynajmniej

Tak, było. Szybki procesor dusił się wolnym FSB, wolnymi
pamięciami, wolną magistralą rozszerzającą. Szczególnie
widoczne było to właśnie w czasach 486, ale i dzisiaj
ma znaczenie. Jak niedawno czytałem w jednym z lepszych
serwisów WWW IT, wychodzimy z epoki szybkich procesorów
a wkraczamy w epokę szybkich łącz we/wy.

> z punktu widzenia uzytkownika koncowego? Nie cierpie zmieniac plyty glownej
> - raz ze wymaga to wybebeszenia calego komputera [to najmniejszy problem],

Raz na kilka lat chyba warto to zrobić.

> windows NT wiaze sie to niemal zawsze z konieczonoscia reinstalacji
> systemu, czego tez nie lubie. Obecnie uzyawana przeze mnie na podstawowym

Windows NT nie działa i tak dobrze z większością nowego
sprzętu, a więc zmiana płyty wiąże się z zakupem nowego
systemu operacyjnego, co od razu zwiększa opłacalność
wymiany jak największej liczby elementów przy okazji
(i jak najrzadziej, oczywiście).

> No i jeszcze jedna bardzo wazna sprawa - ze wezgledu na ceny wiekszosc
> uzywanych w PL wersji najpopularniejszego OSa desktopowego MS, jakim jest
> winXP, to wersje OEM. A te licencje jak zapewne wiesz wg MS ida do kosza
> wraz ze zmiana plyty glownej!

I dlatego też warto sprzedać komputer jako całość i
dołożyć do nowego. Albo stary zostawić dla żony/dzieci/
rodziców/dziadka i kupić sobie nowy/szybszy. Ja swoje
stare komputery zazwyczaj odsprzedaję w całości i
składam całkiem nowe maszyny.

> Sprzedales kiedys komputer w calosci? Ja nigdy, co najwyzej poszczegolne

J.w., kilka razy.

> O moim zapatrywaniu na sprzet i jego zmianey pisalem wyzej.
> A jesli uzywales tej maszynki przez 6 lat do zastosowan, o ktorych pisalem
> w pkt 1, bez zmian CPU to jestem pelen podziwu dla Twojej ...cierpliwosci

Może nieuważnie czytam, ale w pkt 1 nie znalazłem listy
zastosowań. A moje zastosowania to edycja tekstu, edycja
WWW, bazy danych, programowanie, Internet. Czasem lekkie
granie w gry przygodowe lub strategiczne, głównie te
starsze, bo są lepsze. Athlon 2600+ + Radeon Mobile 9000,
których używam do grania, doskonale się w tej roli
sprawują.

> O tym tez pisalem wczesniej ~1,5 roku temu sprzedawaly sie juz A64
> S939 3000+ - ...ktore nadal sa podsstawowym modelem desktopowym z segmentu
> mainstream w aktualnej sprzedazy. To tylko pokazuje jaki mamy zastoj w
> sprzecie.

Generalnie jest zastój na rynku CPU i cokolwiek ruszy się
dopiero w momencie premiery Conroe i ferajny (Intel) oraz
czterordzeniowców (AMD). I to bardzo dobrze, bo raz kupiony
komputer może wystarczyć na dłużej.

> Dlatego powinienes rozumiec jak wazna jest perspektywa zmiany CPU na
> bardziej wydajny i nie pakowanie sie w taka slepa uliczke jak dzis stanowi
> S754. Przy takim podejsciu spodziewalbym sie raczej poparcia powyzszego

Nie rozumiem -- z Socket A przesiądę się na jakieś AM2 czy
coś innego od razu, więc nie tylko nic mi nie przeszkadza
istnienie S754, ale nawet zignoruję pewnie S939!

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |