Nagrywarki DVD - kiepska technologia

Autor: Marek <marografWYTNIJTO_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 23 Jan 2005 - 20:55:37 MET

Witam

Wiem ze dla wiekszości taki tytuł bedzie mocno kontrowersyjny ale poprostu
wyrażam własną opinie z którą nie wszyscy muszą sie zgodzić.

Nie jestem miłośnikiem kina domowego, nie ściągam z sieci gigabajtów danych
które nie mieszczą sie na setkach płyt CD. Nagrywarke DVD musiałem nabyć w
zwiazku z wykonywaną pracą. Wiec do tematu podchodze zupełnie bez emocji (typu
jaką to mam super nagrywarke). Do tej pory byłem posiadaczem nagrywarki Tec
40/12/48, która w zupełnosci wystarczała na moje archiwizacyjne potrzeby.

Zastanawiając sie nad wyborem najlepszgo urządzenia przewertowałem kilka for i
grup dyskusyjnych. Finalnie wybór rozgrywał sie miedzy najnowszymi urządzeniami
Nec'a, LG, Pionieera i Toshiby. Z tej grupy wybrałem chyba najbardziej
chwalonego i najtańszego Neca 3520a.

Niestety sam napęd mnie rozczarował. Jego główne wady to:
- średnia korekcja błędów (najgorsza z urządzeń jakie do tej pory miałem)
- słaby odczyt płyt tłoczonych (to już są niezłe jaja!!!)
- długi czas dostępu do wsadzonej do napędu płyty
- maxymalna szybkość odczytu płyt dvd-rw to x4 (wg. Nero DriveSpeed)
- maxymalna szybkość odczytu płyt dvd-rom to x5 (wg. Nero DriveSpeed)

Zalet jest dużo mniej i tylko jedna jest konkretna:
+ dobra jakość nagrywania (chociaż odtwarzacz dvd LG x12 czyta lepiej od Neca
to co on sam nagrał)
+ cicha praca napedu
+ cicho pracująca tacka przy otwieraniu i zamykaniu się

Testy oczywiście przeprowadzałem na firmowych nośnikach takich jak TDK i
Verbatim. Do tego z przyzwyczajenia nagrywam na niższych prędkościach niż
maxymalna napędu (np. cd-r na x24).

Pytanie więc dlaczego ten Nec zbiera wszędzie takie dobre oceny. Pewnie wielu z
Was powie że mam jakiś nieudany egzemplarz. Nie zgodze sie z tym, uzyskuje
dokładnie takie wyniki jak w testach znalezionych w necie. I może nie było by
to takie rażące gdyby nie możliwość porównania od razu z jakością pracy innych
urządzeń (nagrywarką CD-RW Teac i odtwarzaczem komp. DVD LD). Dla mnie
odpowiedź jest prosta: to nie Nec jest taki dobry tylko wiekszość innych
napędów jeszcze słabsza. Być może są lepiej działajace urządzenia od
wspomnianego Neca ale naprawde niewiele.

Czyli gdyby poszukać plusów i minusów obecnej technologii DVD to wg mnie
wyglądało by to tak:

Minusy:
- średnia jakość nagrywania (typu: jeśli archiwizujez ważne dane to lepiej zrób
to na CD-R),
- niezbyt duża kompatybilność między poszczególnymi urządzeniami,
- sensowne korzystanie tylko z nośników najwyższej klasy.

Plusy:
+ duża pojemność nośnika,
+ lepszy współczynnik cena jakość dla nagrywalnych nośnikow DVD (z wyjątkiem
DVD+R9).

Podsumowanie:
Jeśli jesteś fanem filmów na DVD lub masz do archiwizowania mase danych to
jesteś niejako zmuszony do zakupu nagrywarki DVD (i zapewne już ją masz). Ale
dla osób kupujących ze wzgledu na "mode", lub poprostu chcących zakupić
kolejną "zabawke" do kompa radze się wstrzymać. Narazie technologia nagrywania
na płytach DVD jest ciągle słabo dopracowana. Producenci nagrywarek poszli w
kierunku szybkosci nagrywania ale nie poszła za tym jakość. Ponieważ szybkość
x16 dla płyt DVD jest już bliska granicznej wiec pozostaje mieć nadzieje że
teraz producenci nagrywarek i płyt zaczną sie prześcigać w JAKOŚCI wytwarzanych
urządzeń.

Pozdrawiam
Marek