Kompletuję PC: SATA, LCD, UPS, itp.

Autor: Paszczak <szczapak_at_huga.pl>
Data: Thu 10 Jun 2004 - 11:26:49 MET DST

Witam,

Kompletuję dwa PC, które będą służyły do pracy (CAD elektroniczny -
Altium/Protel) i mam kilka pytań typu 'co wybrać':

1. Procesor.

   Sprzedawca (zaufany) rekomenduje mi P4 (2.8G). Kiedyś miałem Athlona
   1800+ i się okrutnie wieszał. Nie pomagały najwymyślniejsze wentylatory
   (a może nie potrafiłem ich zainstalować, a może zasilacz PC nie
   wyrabiał?). Przesiadłem się na Celerona 2.2G i... porażka. CAD zwolnił
   mi tak wyraźnie, że stało się to uciążliwe, przy niektórych funkcjach
   (integrity check) chodzę sobie na kawę. Czy to wina tego, że to było
   'niepełne' Pentium?

   A więc P4 czy Athlon 2800+? Zależy mi na wydajności, zależy mi na rozsądnej
   cenie, no ale wolę mieć komputer wolniejszy, niż wieszający się.

2. SATA czy ATA.

   Pytanie przewijało się na grupie, ale nie poza długimi dyskusjami nie
   znalazłem jasnej konkluzji (tylko widać było lekkie przechylenie szali
   na korzyść SATA)

3. Karta graficzna z 2 DVI.

   Altium zaleca 2 monitory do pracy. Ponieważ na moim hp L1720 widzę
   WYRAŹNĄ różnicę między połączeniem DVI a analogowym, więc chciałbym mieć
   kartę z 2 DVI.

   Generalnie widziałem dwie grupy kart - w rozsądnej cenie (Matrox Millenium
   P650 - ok. 600 zł) i w upiornej cenie (2000-3000 zł i wyżej). Czy Matrox
   wystarczy? Nie chcę żadnych 3D, natomiast 2D pewnie jest w jakimś stopniu
   wykorzystywane. Chociaż podejrzewam, że grunt to szybki procesor, a
   wyświetlenie tych kliku kresek na ekranie nie będzie już długo trwało.

4. Monitor LCD.

   17", 1280x1024. Jaki? Przeczytałem dobre opinie o Samsungu SM172X, ale
   ta firma nie budzi we mnie jakoś zaufania. Wiem, że wszystko i tak jest
   montowane na Tajwanie, ale chciałbym mimo wszystko jakąś bardziej renomo-
   waną firmę. Nie Mercedesa, ale takiego np. VW.

   I monitor 15". Jaki?

5. UPS

   Czym się różni np. Fideltronik od APC? Poza tym, że APC ma ładną obudowę ;)
   Cena porównywalna, zarządzanie niepotrzebne. Sprzedawca (ten zaufany)
   poleca Fideltronika, a mi się APC podoba :)

6. Windows XP (o ile to TG ;) )

   Home czy Pro? Porównanie ze strony Microsoftu mam. Pro: Zdalny pulpit,
   wieloprocesorowość, szyfrowanie plików, centralna administracja.
   Zdalny pulpit można załatwić przez VNC. Szyfrowanie plików - jest na
   to jakiś opensource'owy soft? Jeśli by był, to wybieram Home.

   Czy są jeszcze jakieś 'ukryte' różnice, o których Microsoft nie pisze
   na http://www.microsoft.com/poland/windowsxp/porownanie.asp ?
   (tj. faktyczne różnice, a nie efekt placebo typu 'wydaje mi się,
   że pod Professional programy szybciej chodzą')

P.