Re: Radeon 9100 i Athlon 1800 a wydajność

Autor: szpon (szpon_at_nospam-gazeta.pl)
Data: Fri 16 Jan 2004 - 00:36:06 MET

Moje spostrzeżenie: wcześniej miałem GF4MX440 128MB (nadal go mam) i
powiem Wam tyle: jest gigantyczna różnica w grach, które w wymaganiach
mają _zalecaną_ grafę z 128MB. Teraz mam znacznie szybszą kartę niż
GF4MX440, ale na GF'ie potrzebowałem około 5 minut, żeby gra przestała z
dysku doładowywać dane (mam 512MB RAM). Teraz mam szybszą, bo mam R9100,
ale tylko 64MB i potrzebuję około 20 minut zanim mogę zacząć grać na
takim poziomie, na jakim było wcześniej. Co z tego, że mam większy
framerate, skoro mogę z niego skorzystać dopiero po 20 minutach (mniej
więcej po 2 meczach, 7 rund każdy)?! Pomyślcie sobie czy chciałoby Wam
się grać na jakiejś mapie 20 minut zanim gra zacznie pożądnie chodzić
(mówię o Army Operations v2.0a - mapa SF Hospital)?! W grze sieciowej to
jest przej***ane - podczas tych 20 minut mój fragrate na trackerze spada
drastycznie, bo ginę w sytuacjach w których bym nie zginął mając tego
znacznie wolniejszego GF4'a. Moje zalecenie: jeżeli ktoś gra w nowe gry,
albo nawet jeżeli ktoś nie gra i tak jest pewne, że kiedyś będzie grał -
nie kupujcie kart 64MB. Karta musi mieć co najmniej 128MB. Pamiętajcie,
że jeżeli nie ma, to będziecie mieli tak samo przej**ane jak ja. Co z
tego, że w takim 3d marku 2001se wyniki są identyczne porównując karty
64MB i 128MB. Porównajcie wydajność w grach, które rzeczywiście
posiadają tekstury tak szczegółowe, że już zwykłe 64MB VRAM + 512MB RAM
nie starcza. Co mnie podkusiło... Trzeba było mi kupić używkę na allegro
tyle, że posiadającą 128MB RAM. *Nie zalecam* kupowania kart które mają
mniej niż 128MB VRAMu. Wkrótce wychodzi Doom3. I co ja mam poradzić -
gdy wyjdzie? Kupić dodatkowe 512MB RAMu? ;-) (w wersji alpha Doom3, w
640x480, max detale, max jakość obrazu, bez FSAA miałem 40-55 FPS. Tyle,
że to było na karcie 128MB. Na tym Radeonie 64MB mam poniżej 15, prze
pierwsze 30 minut - później mam ok. 50-60 FPS).

A teraz od innej strony: im więcej RAMu ma grafika, tym mniej RAMu
systemowego potrzeba na tekstury. Czasy gier potrzebujących 64MB dawno
minęły. Teraz trzeba mieć 128MB minimum.

--
Piotr Slawinski
Wersja testowa zaawansowanego edytora HTML, JS, PHP (i inne) + retusz