Re: Zwolnić obroty wentylatora

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Wed 07 May 2003 - 11:02:43 MET DST

Użytkownik "Luc" <Luc_at_becznica.org> napisał w wiadomości
> "Michal Kawecki" <kwinto_at_2com.pl> wrote...
>
> Hmm, teoretycznie masz racje, ale...
> Ten potencjomentr ma opór max 1k (chciałem dać mniejszy, ale nie
> miałem innego w domu ;), przez to do regulacji obrotów wykorzystane
> jest praktycznie tylko około 20% jego zakresu), 2W

Czyli miejscowo podgrzewasz około 1/5 długości ścieżki (albo mniej).
Właśnie tak można ją przegrzać, to najczęściej zdarza się na samym jej
początku. Inaczej jest z rezystorem - tam moc znamionowa wydzielana jest
w całej jego objętości...
To co napisałem znam z praktyki. Być może przesadzam, a konstruktorzy
rzeczywiście przewidzieli odpowiedni zapas mocy - jednak smród palącego
się potencjometru jest mi tak dobrze znany, że nie czuł bym spokoju nie
ostrzegając o tym ;-).

M.