Re: Zwolnić obroty wentylatora

Autor: Luc (Luc_at_becznica.org)
Data: Wed 07 May 2003 - 09:45:37 MET DST

"Michal Kawecki" <kwinto_at_2com.pl> wrote...

Hmm, teoretycznie masz racje, ale...
Ten potencjomentr ma opór max 1k (chciałem dać mniejszy, ale nie miałem
innego w domu ;), przez to do regulacji obrotów wykorzystane jest
praktycznie tylko około 20% jego zakresu), 2W

> 2W to on ma przy obciążeniu całej powierzchni,

No tak

> Tak BTW to i tak jesteś już na granicy
> obciążenia; zakładając średnio 7 V spadku napięcia na potencjometrze i
> 0,3 A prądu, który przepływa przez wentylatorek, to moc tracona na
> potencjometrze sięga 2,1 W. A przy rozkręcaniu się wentylatorka nawet
> sporo więcej.

Ja to widzę troszeczkę inaczej. Biorąc pod uwagę obniżenie obrotów z
około max 5400 na 4300 zakładam, że na wentylator przypada +/- 8V, na
potencjometr 4V. Prąd pobierany około 300mA, jeśli P=UI to moc stracona
na potencjometrze około 1,2W.

> IMHO jako tymczasowe rozwiązanie to może i zdaje to egzamin, ale warto
> przemyśleć, zanim się je komuś poleci.

Masz racje, teoretycznie jest pewne niebezpieczeństwo, ewentualnie dla
spokoju może proponować większą moc potencjometra. Choć z drugiej strony
nie wydaje mi się, aby konstruktorzy takiego potencjometra dali mu taki
mały "zapas", że mógłby się spalić przy stosunkowo przecież nie dużych
napięciach i prądach.

Luc