Re: NTFS czy FAT32

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sun 16 Feb 2003 - 13:28:11 MET

Użytkownik "Smoq" <smoq__at_NOSPAMpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> A co do uszkodzen FAT-32 to mam ten system plikow i nie pamietam,
> zebym stracil jakis plik w przeciagu ostatnich paru lat, nawet po
> wylaczeniu pradu. A crosslinki pamietam juz tylko z czasow DOS'a (ale
> to byl FAT16). Wspomniales o naglych zwisach komputera i sypaniu
> sie FAT32? To jest
> wina systemu operacyjnego a nie samego systemu plikow, uszkodzenia
> NTFS po czyms takim (gdyby NTFS byl obslugiwany przez Win9x, albo Win
> Meee), bylyby prawdopodobnie bardziej szkodliwe. Jesli masz porzadny
> system operacyjny, to o zwisach zapomnij. Wspolczuje, ze miales takie
> [...]
Miałem kiedyś problemy z SDI+Windows 2000, w trakcie pracy (najczęściej
intensywne ściąganie plików) występowały nagłe restarty komputera. Na
dysku miałem trzy partycje: systemowa NTFS, swap FAT32 i pliki
tymczasowe, oraz dane NTFS (tu były od początku zapisywane te ściągane
pliki ). Spośród około 500 restartów partycja FAT32 była naprawiana
niemal w każdym przypadku, i niemal zawsze znajdowane były problemy typu
lost clusters oraz tworzone były kopie skrzyżowanych plików. Obie
partycje NTFS - razem wzięte - były naprawiane może z 5 razy i nigdy się
nie zdarzyło uszkodzenie, ani utrata, żadnego pliku.
Mnie bardziej przekonują takie doświadczenia praktyczne, niż cudze
opowieści. Zwłaszcza że ja wiem, że miałem poza tym stabilny i
bezproblemowy system (przekonałem się o tym po instalacji łatki, zresztą
system działa do tej pory bez reinstalacji), natomiast przyczyny
restartów i późniejszych problemów z partycjami mogą być różne.
Chociażby podkręcanie procesora, które nierzadko kończy się zniszczeniem
całego dysku, albo - to też znam z grup - uszkodzeniem układu partycji
lub uszkodzeniem MFT. My z cudzych słów znamy tylko efekt końcowy.

Ja w każdym razie do FAT32 na pewno już nigdy nie wrócę...
(podobnie jak nigdy nie postawiłbym Linuxa na FAT ;-)).

M.