Re: Jak uratować podrapaną płytę?

Autor: aRcHiE (a_at_a.a)
Data: Wed 10 Jul 2002 - 02:39:41 MET DST

Użytkownik "Kamil D." <kdonline_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam.
> Uszkodziłem płytę 700MB, TDK (cdr). Uszkodzenie jest na wierzchniej
stronie,
> tam gdzie znajduje się warstwa odbijająca. Powstała rysa długości około 4
cm
> i szerokości poniżej 1 mm, jest ona prosta ale ma poszarpane brzegi. Może
> głupie ale, próbowałem przylepiać sreberko z czekolady, oczywiście to nic
> nie daje, nie mam pojęcia co zrobić. Na nośniku znajdowały się ważne dla
> mnie pliki, będę wdzięczny za pomoc.

No to masz wieeeeeelki problem.
Moja wieża hi-fi radzi sobie z takimi wydrapanymi płytami audio całkiem
nieźle, czego nie mogę powiedzieć o komputerowym CD-ROMie. Teoretycznie taka
płyta powinna być jeszcze zdatna do odczytu. Wszystko zależy w tym momencie
od jakości napędu, a dokładnie od jakości jego algorytmów odczytu
uszkodzonych ścieżek.
W moim starym CD-ROMie na niepokorne płyty pomagało puknięcie w obudowę,
wtedy napęd zwalniał obroty płyty i odczyt stawał się możliwy. Na nowe
napędy to nie podziała bo są zbyt odporne na zakłócenia ale spróbuj zwolnić
obroty silnika programem "CD Bremse". Ale dużych szans nie daję.