Re: 386 i dysk - problem

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_poczta.onet.pl.invalid)
Data: Wed 06 Sep 2000 - 01:12:44 MET DST

Użytkownik "Sieger" <sieger_at_box43.gnet.pl> napisał w wiadomości
> Przy roznych okazjach udalo mi sie skompletowac czesci
> do drugiego komputera. Ostatnia pozycja byl dysk twardy,
> jest to Maxtor 7540AV. Na glownym kompie przygotowalem
> sobie partycje z wszystkim co w 386 potrzebowalem, sprawdzilem
> czy sie bootuje i wrzucilem do 386 na multi i/o. W biosie wykryl bez
> problemu jako 515MB Cyl: 1046 H: 16 Sec: 63, partycja miala 20MB
> jednak komp sie nie zabootowal pomyslalem, ze moze fdisk od w98
> cos nie za bardzo dla 386 zrobil ta partycje. Zabootowalem 386 z
> dysku startowego dosa 6.22 i tu pojawia sie dziwne zachowanie
> [...]

Wsadź dysk do 386, odpal dyskietkę systemową dosa i dosowym fdiskiem załóż od
nowa partycję (więcej niż 504 MB i tak się nie uda). Ustaw ją jako startową,
sformatuj dysk jako systemowy i dalej możesz sobie robić przygotowania na
nowym komputerze.
Uzasadnienie:
1. W nowym komputerze miałeś dysk rozpoznany w trybie LBA, którego na pewno
nie ma w 386.
2. Pod Windows miałeś dysk zainstalowany jako drugi, więc partycja na nim nie
została ustawiona jako startowa.
3. Fdisk z Win instaluje Master Boot Record, którego nie rozpoznaje stary
BIOS. Poza tym Windows w MBR zapisuje numer logiczny dysku 0x80 - dla dysku C
i 0x81 dla dysku D. To samo zapisuje format w Boot sektorze. Nawet jeśli
ustawisz partycję jako startową, ale dysk był formatowany jako D (lub dalsze
litery), to dostaniesz zagadkowy komunikat "Blad wejscia/wyjscia".

PS. Jako rozwiązanie alternatywne poszukaj na giełdzie płyty 486 z magistralą
PCI - zapomnisz o wszystkich kłopotach.

(

--
Andrzej P. Woźniak  usher_at_poczta.onet.pl (z->h w adresie z nagłówka)
                                            *** MUSK TFUi WRUK ***