Re: SB 128 vs gierki DOS-owe

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Tue 08 Aug 2000 - 18:39:12 MET DST

On Tue, 8 Aug 2000, Karol Michalak wrote:
>+
>+ Łukasz Bromirski wrote:
>+ > > W oknie. Tzn full screen. Ale w czystym DOS też nie jest widziany
>+ > > (trochę mało z tym jeszcze kombinowałem - skupiłem się na win). Żeby
>+ > > było śmieszniej moja poprzednia ESS nijak nie miała problemów a zużywała
>+ > > tylko jedno przerwanie.

 Czy:
- ta "poprzednia ESS" była na ISA ?
- SB 128 jak mniemam jest PCI, masz SB-link włączony ?

>+ > To możesz mieć problem - mało która gierka DOSowa na dowolnej
>+ > karcie tak pójdzie. Albo będziesz miał static, albo ciszę.

  Zaraz. Chesz powiedzieć, że "mało która gra na mało której karcie
pójdzie", czy "mało która gra, ale jeśli już to na wszystkich kartach" ?
 Bo z teorii popartej doświadczeniem wynika, że założenie karty ISA
(nieważne czy klon SB 16 za kilkanaście zł czy Guillemot na ESSie
 z 16 MB RAM na pokładzie który - nowy - kiedyś kosztował 600zł++)
 znakomicie rozwiązuje problem "gry DOSowe pod Windows".
 Teoria wskazuje, że podłączenie SBlinka powinno również pomóc, ale
z okazji bycia posiadaczem ww. Guillemota nie mam okazji potestować -:)
(aczkolwiek problem ISA/PCI_bez_SBlinka testowałem kilkakroć
u znajomych).
 Po prostu: karta na ISA ma możliwość generowania hardwareowej
obsługi tak, że na PCI można ją tylko EMULOWAĆ. I są gry, które
(już w czasach wczesnych SB 16 !) działały z programowym
emulatorem - i takie, które nie działały. Więkoszość była
optymalizowana (dla szybkości) i nie działała...

>+ Tak jest. Niestety ESS mnie tak rozleniwiła.

 Weź i dla próby wsadź jakiś klon SB 16 na ISA -:)
 Ew. popatrz, czy na płycie głównej jest złączka opisana
SB-link (uzupełniająca piny ISA, których nie ma na PCI -:)).

>+ Nie dość że nie czyhała na
>+ zasoby to w wersji 1869 nie potrzebowałem żadnych driverów w DOS.
>+ Trzymała to w ROM-ie a co za tym idzie nie zabierała pamięci
>+ konwencjonalnej.

 Ależ zabierała: tego obszaru pamięci ROM nie dało się "odzyskać"
wynalazkami "nakładajacymi" pamięć >1MB na nieużywane obszary
ROMu -;)

[...wycięte pytanie: kto używa gier DOSowych pod Windows...]
>+ > > Ja. Działa i wygląda tak samo jak pod DOS a ma swoje zalety.

 Powiem jeszcze, że dzieci znajomych strasznie nie lubią "spectrybów
do gier" (w odróżnieniu od uruchamiania w oknie), a zabytkowe gry
dobrze działają na komputerach odbiegajacych od nieco mocą od
dzisiejszego topu -:)

>+ Pozdrawiam

 Takoż - Gotfryd

--