Re: Koniec Microsoftu, koniec pewnej epoki ?

Autor: Ygreg (ygreg_at_dragontiger.com)
Data: Tue 25 Apr 2000 - 20:35:45 MET DST

Robert Cichowlas wrote:
[...]
> Microsoft na wolnym rynku oprogramowania okazal sie najlepszy i jego
> produkty
> (Windows, Office, itp.) okazaly sie o wiele lepsze od konkurecji.
> Nikt przeciez nikogo nie zmuszal do kupowania produktow Billa G. , kazdy
> robil
> to na wlasna reke wybierac program najlepszy. Wcale mnie nie dziwi, ze

No nie. Postanowilem sobie nie wlaczac sie w ta dyskusje, ale nie
wytrzymam. Ludzie nie wybieraja Windows dlatego, ze jest najlepsze,
tylko dlatego ze jest go najwiecej. Pod Windows powstaje najwiecej
softu, bo niestety jest to najpopularniejszy w tej chwili system do
uzytku domowego. A dlaczego Windows jest taki popularny? Bo jest pod
niego duzo dobrego softu i jest dobrze reklamowany. Ale to _NIE_ZNACZY_
ze Windows jest najlepsze. DOS byl w swoich czasach chyba najlepszy.
Windows 3.0 byl pierwszym stosowanym na szeroka skale systemem
graficznym. Wtedy tez byl najlepszy. A teraz jedzie sila rozpedu. Gdyby
nie to, ze Microsoft dorobil sie wczesniej ogromnych pieniedzy i teraz
pcha je w reklame przekonujaca nie zorientowanych za bardzo
uzytkownikow, ze ich badziewie to najlepsze co moze byc, Windows wcale
nie byl by najpopularniejszym systemem.

Za system lepszy od Windows uwazam np. Linuxa. I prosze mi tu teraz nie
wciskac kitu o trudnosciach z instalacja, czy trudnej obsludze. Dobrze
skonfigurowany Linux jest tak latwy w obsludze jak Windows. Trzeba sie
tylko przyzwyczaic. Ale to nic nowego - do Windows tez trzeba sie
przyzwyczaic. Co do trudnej instalaji - przecietny uzytkownik komputera
NIE UMIE zainstalowac windows bez pomocy fachowca. Linuxa tez nie bedzie
umial. Zadna roznica. Windowsa ma zainstalowanego po kupieniu koputera i
z niego korzysta. Tak samo moglby miec Linuksa.

(wiem, to powinno pojsc na pl.comp.os.advocacy)

> Microsoft do Windowsa dolaczal (za darmoche) swoja przegladarke IE, a nie
> przegladarke firm konkurencyjnych , to przeciez logiczne.
> Czy producent opon z Debicy powinien dolaczac do sprzedawanych opon takze
> produkty z Olsztyna ? (moglby ale na wlasna reke bez panstwoego

Owszem. Logiczne. Ale jezeli producent utrudnia korzystanie z produktow
konkurencyjnych - to juz dziala na szkode klienta. I to powinno byc
tepione, chociaz ciezko wytyczyc tu granice.

> przymusu)
> Producenci innych
> przegladarek mogli przeciez bez zadnych ograniczen dolaczac do nich wlasne
> systemy operacyjne. Nie bardzo im to jednak wychodzilo.
> Nawet pojawienie sie na rynku dobrych i do tego darmowych systemow
> operacyjnych
> (Linux, beOS) nie zniechecilo ludzi do wydawania pieniedzy na drogie
> Windowsy !!!

Wyzej opisalem dlaczego. Windows jest najpopularniejszy 'z rozpedu'.
Pojawiaja sie nawet firmy, w ktorych mozna kupic komputer z
zainstalowanym Linuxem. Ale kto to kupi? Przeciez na komputerze przede
wszystkim musi byc Office, zeby dalo sie pracowac. A nie ma Office pod
Linuxa. Nie mowie ze Office Microsoftu jest najlepszy. Ale jest
najpopularniejszy, a ze Microsoft nie chce udostepniac formatow plikow
Offica, to trzeba miec windows zeby wygodnie wymieniac dokumenty. I pod
tym Windowsem trzeba miec Offica.

> Dopiero interwencja sadu ma przywrocic sprawiedliwosc.

Prawo a sprawiedliwosc to dwie rozne rzeczy ;-)

Pozdrawiam
 GCS d- s+: a--- C++ UL+ P+>++ L+(++) E- W++ N++ o? K? w(---) O? M? V?
 Grzegorz Plebanski !PS !PE Y? PGP t+ 5 X+ R tv b+(++) DI(+) D+ G
 ygreg_at_dragontiger.com http://ygreg.dragontiger.com