Czy można uszkodzić PCta wkładając odwrotnie wtyczkę do gniazdka?

Autor: Sebastian Szczepański (sqnx_at_polbox.com)
Data: Fri 24 Jul 1998 - 12:06:55 MET DST

Witam szanownych grupowiczów

  Od dłuższego czasu miałem problemy z zasilaniem w moim PC tzn. czasami gdy
miałem kontakt z obudową potrafiło nieźle popieścić (bez skojarzeń proszę
;-) i nie były to jakieś tam ładunki elektrostatyczne ale całkiem wysokie
napięcie.
W krytycznych przypadkach zdarzało się, że zasilania nie było w ogóle.
Jednak po rozłożeniu blaszaka w drobny maczek sprawdzeniu zasilacza wszystko
wracało do normy.
  Trwało to około roku, miałem w tym czasie sporo awarii (HDD, karta
dźwiękowa)
a na dodatek wszystko się bardzo grzało, do tego stopnia, że po kilku
godzinnej sesji można było poczuć swąd spalenizny.
Pożyczyłem więc od znajomego miernik, którym sprawdziłem czy w komputerze
nie ma jakiegoś przebicia na masę, jednak nic takiego nie wykryłem.
Zauważyłem jednak że szarpie dopiero wtedy, gdy jednocześnie dotykam
obudowy i jakiejś innej masy (anteny zbiorczej, uziemienia itd.). Wydało mi
się to trochę dziwne tym bardziej, że napięcie wynosiło Ok. 210V !!!
  Sprawdziłem przewody zasilające, gniazdka itd. po chwili rzuciło mi się w
oczy to, że wtyczka od przewodu zasilającego komputer była wsadzona do
gniazdka (tego w ścianie) "do góry nogami" tzn. otworem na bolec do dołu,
zamiast do góry.
Po włożeniu jej do gniazdka w prawidłowej pozycji wszystko było OK. i do
dziś nie mam z tym żadnych kłopotów.
  Starzy wyjadacze czytając to z pewnością się uśmiali, jednak jestem
pewien, że ogromna większość PCtowców podobnie jak ja nie ma pojęcia o tym,
że przez taką błahostkę można przysporzyć serwisom pracy a samemu zostać
porażony prądem.
Nie jestem pewien czy dotyczy to wszystkich zasilaczy, ale jeżeli tak to
dziwi mnie bardzo, że nie jest to jakoś zabezpieczone. Co prawda korzystając
z gniazdka z bolcem trudno by było źle włożyć wtyczkę, jednak kto z nas ma w
swoim pokoju takie gniazdko? W polskim budownictwie gniazdka z uziemieniem
zakłada się przecież przeważnie tylko w pomieszczeniach typu kuchnia czy
łazienka.

      przepraszam za objętość jednak uważam, że może się to komuś przydać...

PS. Czy ktoś miał podobne problemy?

pozdrawiam

               S e b a s t i a n S z c z e p a ń s k i
                           sqnx_at_polbox.com