Re: Czy można uszkodzić PCta wkładając odwrotnie wtyczkę do gniazdka?

Autor: Mariusz Sputo (sputo_at_kki.net.pl)
Data: Sat 25 Jul 1998 - 17:42:29 MET DST

Sebastian Szczepański wrote:

> [...]
> pewien, że ogromna większość PCtowców podobnie jak ja nie ma pojęcia o tym,
> że przez taką błahostkę można przysporzyć serwisom pracy a samemu zostać
> porażony prądem.
> Nie jestem pewien czy dotyczy to wszystkich zasilaczy, ale jeżeli tak to
> dziwi mnie bardzo, że nie jest to jakoś zabezpieczone. Co prawda korzystając
> z gniazdka z bolcem trudno by było źle włożyć wtyczkę, jednak kto z nas ma w
> swoim pokoju takie gniazdko? W polskim budownictwie gniazdka z uziemieniem
> zakłada się przecież przeważnie tylko w pomieszczeniach typu kuchnia czy

Elektryk odpowiada:

Kabel najprawdopodobniej jest wadliwy i ma przebicie na przewod zerowy z
fazy (swiadczy o tym znikniecie zjawiska po obroceniu o odpowiedni kat
wtyczki - tam jest przebicie). Ktos sugerowal, ze odwrocenie powoduje
inna polaryzacje zasilacza, a ja mowie, ze to jest prad _zmienny_ i
polaryzacja tu nie ma nic do znaczenia (polaryzacja zmienia sie 100 razy
na sekunde).

Rozwiazanie - kupic nowy kabel zasilajacy.

Zalozenie punktu zerowego bez poprowadzonego przewodu zerowego:

1. Materialy - nowe gniazdko z bolcem zerowym, probowka.
2. Wykonanie:
a). mostek na nowym gniazdku pomiedzy bolcem zerowym, a jednym z
zaciskow fazy,
b). zdjecie starego gniazdka,
c). sprawdzenie gdzie jest faza, a gdzie przewod neutralny (faza
"swieci" sie na probowce, a neutralny nie),
d). podlaczenie przewodu neutralnego pod wykonany mostek, a fazowego pod
wolny zacisk,
e). sprawdzenie probowka czy bolec zerowy sie swieci, jezeli tak to
zamienic przewody fazowe lub mostek przerzucic na drugi przewod
przylaczeniowy.
3. Przykrecenie gniazdka do sciany.
4. Wlaczenie nowego kabla do kompa.

Zalety rozwiazania:
1. Lepsze takie 0 niz zadne.
2. Mozna pod cos takiego podlaczyc listwe zasilajaca, bo bez 0 nie
spelnia ona swojej funkcji.

Wady rozwiazania:
1. Polowiczne.
2. Trzeba czesc pracy wykonac pod napieciem.

Schemat ideowy:

przewod fazowy - L
przewod neutralny - N
przewod zerowy (ten, ktorego najczesciej brak) - 0

N____________
L________ |
         | |
         o o__